Zoeken

One for the Money

1

Het boek kan worden omschreven als een komische thriller maar in de film is noch het een noch het ander. Plum is net gescheiden en zit zonder baan. Op zoek naar werk, komt ze terecht bij haar neef Vinnie en zo begint ze aan een carrière als premiejager.

Hidden Figures

3

Mooi, met flegma en niet zonder humor hoe twee onmogelijkheden – het in de ruimte brengen van de eerste mens én de emancipatiestrijd van de zwarte vrouw – parallel worden geschetst in een en hetzelfde, op ware feiten gebaseerde verhaal, getekend Ted Melfi (St.Vincent).

Lady Macbeth

4

Een jong meisje wordt aangekleed voor haar huwelijk. Op de vraag van haar dienstmeisje of ze bang is, zegt ze glimlachend “Nee.” Bij de ceremonie kijkt ze door haar sluier afwachtend en wat verlegen naar haar veel oudere man, die niet terugkijkt. De huwelijksnacht is een teleurstelling. Katherine wacht een leven van verveling, als ornament in het huis van haar man en zijn vader – tot de knecht Sebastian in haar leven komt, en ze drastische maatregelen neemt om hun relatie veilig te stellen.

Les yeux jaunes des crocodiles

3

Dat Franse cinema een haat-liefdeverhouding met literaire verfilmingen heeft is al langer geweten. Toch hield dat Cécile Telerman, een naar Frankrijk geëmigreerde Belgische, niet tegen om zich aan LES YEUX JAUNES DES CROCODILES te wagen, het eerste boek uit de bestseller-trilogie van Katherine Pancol.

Eye in the Sky

4

Oorlog voeren wordt steeds vaker ondersteund door technologie en we staan er bijna niet bij stil waartoe we allemaal al toe in staat zijn de dag van vandaag. EYE IN THE SKY is een hedendaagse oorlogsfilm en tevens de laatste film met wijlen Alan Rickman.

Much Ado About Nothing

2

Het was psychoanalyticus Jacques Lacan die voor het eerst opmerkte dat  Hamlets antwoord aan zijn vriendin Ophelia vol seksuele woordspelingen zit. Hamlet ligt met zijn hoofd in haar schoot: “Lady, shall I lie in your lap? Ophelia: No, my lord.

Diana Vreeland: The Eye Has To Travel

2

THE EYE HAS TO TRAVEL opent met een verfrissende montage van modepagina's uit Vogue en Harper's Bazaar. Cineaste Liza Immordino Vreeland licht er foto's uit van de modereportages van Diane Vreeland (1903-1989), de grootmoeder van haar echtgenoot. Zelf heeft ze de modelegende niet gekend, maar ze had – gezien de familieband- ongelimiteerd toegang tot het enorme Vreelandarchief.

onomatopee