Zoeken

Reality

4

“Wanneer ik een verhaal vertel ben ik me niet altijd bewust van de dramatische kracht ervan,” vertelde Matteo Garrone in Cannes, “ik besef het vaak pas achteraf. Bij REALITY dacht ik vooraf aan een Pixar-film met dramatische accenten”. Na zijn neorealistisch, Shakespeareaans misdaaddrama ‘Gomorra’ pakt de Italiaanse cineast uit met een veeleer bijtende dan hilarische satire over Napels en reality tv. Een bittere kroniek die tegelijk ook een ode aan de Italiaanse komedie van weleer is.

Shoplifters

4

De Japanse grootmeester Hirokazu Kore-eda won vorig jaar terecht de Gouden Palm van Cannes met een warme, sociaal geëngageerde kroniek van een ersatzfamilie, outcasts die in Tokio overleven via kruimeldiefstallen en oplichting. SHOPLIFTERS is sterke humanistische cinema en past naadloos in het oeuvre van de cineast van 'Nobody Knows' en 'Still Walking'.

Cold War

4

Gespeeld, gedanst of gezongen begeleidt muziek in Paweł Pawlikowski’s nieuwste opus de meest dramatische momenten uit het leven van de hoofdpersonages tijdens de Koude Oorlog. De lyrische openingsklanken van COLD WAR geven meteen de toon aan. Met zijn typisch Poolse, melancholieke zangstijl en gevarieerde folkinstrumentarium is dit een film over hoe het muzikale erfgoed de ziel van een cultuur uitdrukt.

En guerre

3

In 1968 stootte de Meirevolutie door tot op het podium van het festival van Cannes. Vijftig jaar later mobiliseert de Franse cineast Stéphane Brizé de arbeiders ten oorlog met de Cannespremière van EN GUERRE!

The Disappearance of Eleanor Rigby

4

De liefde, al dan niet tussen man en vrouw. Talloze films zijn er al over gemaakt. En toch weet de als regisseur debuterende Ned Benson dat vanuit een originele invalshoek te benaderen. Hij maakte er een hartveroverend tweeluik van: het uit elkaar groeien van een koppel, schrander bekeken, ervaren door de ogen van de man (HIM) én intens beleefd en gezien vanuit de vrouw (HER). Ieder zijn waarheid. Subliem. Als meerdimensionale zedenschets én als aan de ziel klevende love story.

Trois souvenirs de ma jeunesse

4

Met zijn kroniek TROIS SOUVENIRS DE MA JEUNESSE filmde Arnaud Desplechin een prequel op zijn doorbraakfilm Comment je me suis disputé ... (ma vie sexuelle), maar enige voorkennis is niet vereist.

Pagina's

onomatopee