Zoeken

The House That Jack Built

4

Meesterprovocateur Lars von Trier daalt film na film af in de duistere diepten van de menselijke geest. Na zijn ‘vrouwelijke’ apocalyptische trilogie (‘Antichrist’, ‘Melancholia’, ‘Nymphomaniac’) voert hij ons in zijn ‘mannelijke’ portret van een psychopaat THE HOUSE THAT JACK BUILT zelfs letterlijk mee op een helletocht. Andermaal sneuvelen heilige huisjes.

The House That Jack Built

3

Meester-provocateur Lars von Trier doet het weer. Bij de wereldpremière van THE HOUSE THAT JACK BUILT tijdens Cannes 2018 verlieten tientallen mensen de zaal en maakten critici gewag van een weerzinwekkend, walgelijk schouwspel. Zijn nieuwste is tegelijk het klinische verslag van een gestoorde geest en een gitzwarte komedie.

Thelma

4

De jonge Noorse cineast Joachim Trier creëert een onbehaaglijk, nachtmerrieachtig gevoel met THELMA, een modern sprookje over religieuze repressie, hekserij en een meisje in de greep van haar seksualiteit én bovennatuurlijke krachten. Een Scandinavische versie van De Palma's ‘Carrie’ die twijfel zaait over de grens tussen perceptie en werkelijkheid.

Nymphomaniac I & II

4

Lars von Trier, die voortdurend de controverse zoekt, blijft een razend interessante cineast. Ook zijn nieuwste, de sterk erotisch geënte odyssee NYMPHOMANIAC I & II, die van uitgesproken poëtisch en seksueel expliciet naar onuitstaanbaar gewelddadig slalomt, zal wel weer zijn voor en tegenstanders hebben. Maar is vooral ook een synthese van zijn eerder werk.

Hannah Arendt

3

Margarethe von Trotta had deze biografische film al eerder willen maken. Om precies te zijn voor Vision, die prachtige ode aan het ‘levende licht’. Toen haar filmproducent haar echter vroeg: “Wie is Hannah Arendt?”, besloot ze die film later te maken, met een andere producent wel te verstaan.

Mads Brügger over Cold Case Hammarskjöld

3

Heeft de Deense documentairemaker Mads Brügger een cruciale link naar het grootste moordcomplot uit de geschiedenis van de Verenigde Naties blootgelegd, of heeft hij jarenlang aan een documentaire gewerkt die eindigt in de meest idiote samenzweringstheorie aller tijden? Hij vraagt het zich openlijk zélf af in COLD CASE HAMMARSKJÖLD.

Oslo, 31. August

4

“Het leven is goed”, zegt een dokter. “Goed waarvoor”, vraagt zijn patiënt. Deze ontnuchterende dialoog kleurde Le Feu Follet, een melancholische film van Louis Malle uit 1963 over een in een diepe existentiële crisis verkerende alcoholist. De Noorse cineast Joachim Trier (Reprise) baseert zich voor OSLO, 31. AUGUST op dezelfde (uit de jaren 20 daterende) roman van Pierre Drieu La Rochelle. Trier focust op 24 uur uit het leven van een moeizaam herstellende drugsverslaafde.

Pagina's