Zoeken

Grand Central

3

“Niet dat ik met haar een soort Antoine Doinel-cyclus wil maken, maar actrice Léa Seydoux is wel mijn alter ego, mijn Jean-Pierre Léaud”, stelt de Franse cineaste Rebecca Zlotowski. “Ze speelt een zich ambigu gedragende vrouw, verscheurd tussen twee mannen.” Met GRAND CENTRAL vertelt het duo een mooi giftig liefdesverhaal tegen een achtergrond van nucleair gevaar, vervreemding en klassenstrijd. Geholpen door Tahar Rahim, prima gecast als een man op zoek naar loutering die door een dosis verboden liefde en radioactieve besmetting wordt geveld.

Journal d'une femme de chambre

3

Na Paulette Goddard en Jeanne Moreau stapt nu ook Léa Seydoux in de laarsjes van Célestine, de beruchte kamermeid uit Octave Mirbeaus dagboekroman.

La vie d'Adèle

5

Met vlag en wimpel torende LA VIE D'ADÈLE, de film van het triumviraat Abdel 'La Graine et le Mulet' Kechiche, Adèle Exarchopoulos & Léa Seydoux, in Cannes boven alles uit met als opperste beloning: de Gouden Palm voor het genoemde trio. Zoals gebruikelijk belichten we ons coververhaal vanuit drie invalshoeken: de recensie, de karakteristieke maar niet helemaal onbesproken manier van films maken door Kechiche en zijn inspiratiebronnen.

Les Adieux a la Reine

3

Het kostuumdrama Les Adieux a la Reine is de verfilming van een bekroonde Franse roman (Prix Femina 2002). Redenen om vooraf wat op je qui-vive te zijn. Gelukkig maakt Benoît Jacquot (Villa Amalia, L’intouchable, Sade) er geen stoffige bedoening van, alleen toegankelijk voor francofielen met een zwak voor het Gallische koningshuis.

Tesnota

4

In zijn opmerkelijke debuut TESNOTA (‘Closeness’) legt Kantemir Balagov de vinger op rigide clandenken, zowel in een gezin als in de Russisch-Kaukasische samenleving. Vrijheid en gewelddaden strijden om de bovenhand.

Jusqu'à la garde

4

Met zijn langspeelfilmdebuut JUSQU’À LA GARDE, een ondraaglijk echte afdaling in de emotionele en gewelddadige hel die een vechtscheiding is, won de Franse filmmaker Xavier Legrand in 2017 de regieprijs op het festival van Venetië. Zijn slimme mix van docudrama en thriller, van Depardon en Kubrick, is een filmische mokerslag die blijft nazinderen.

Jeune & jolie: interview met François Ozon

3

“Mijn eerste films gingen over teenagers,” zei François Ozon in Cannes, “daar wou ik naar terugkeren om een andere visie te geven op deze vaak geïdealiseerde periode. Voor mij was dat immers een moeilijke tijd.” Na een resem vaak hypergestileerde en soms emotioneel gladgestreken films ('Swimming Pool', 'Angel', 'Ricky', 'Potiche') grijpt de Franse cineast terug naar de rauwe emoties en de brutale kilte van zijn vroege films ('Sitcom', 'Les amants criminels', 'Sous le sable').