Zoeken

Adieu scenarist David Sherwin (1942-2018)

0

In een stijl die schipperde tussen een luguber sprookje en een zwartgallige metafoor schreef scenarist David Sherwin de anarchistische Mick Travis-trilogie 'If....' (1969), 'O Lucky Man!' (1973) en 'Britannia Hospital' (1982) voor cineast Lindsay Anderson (1923-1994). Als zoon van een historicus en een latinist in het klassieke Oxford rekende hij af met het conservatisme van Old England.

Scary Movie 5

1

De Scary Movie-films bewezen eerder al geen schoolvoorbeeld van komische smaak of algemene hilariteit te zijn. Na een teleurstellend derde en vierde deel hadden de makers toch zin om een vijfde film aan de franchise te breien. SCARY MOVIE 5 neemt wederom horror op de korrel en doet dat op zo’n smakeloze en beschamende manier dat het bijna pijnlijk wordt.

La danseuse

4

Puur toeval maakt van Marie-Louise Fuller (1862-1928) een innoverende choreografe. Als figurant bij een optreden in New York struikelt ze over haar veel te lange jurk en weet zich breed met haar armen molenwiekend nog net overeind te houden, tot groot jolijt van de aanwezigen.

The Bling Ring

3

De grote leegte die schuilgaat achter roem en rijkdom fascineert Sofia Coppola.

Red Joan

2

Er zijn twee manieren om naar de film van theaterman Trevor Nunn te kijken: als een degelijke spionagethriller met een originele invalshoek: een intelligente vrouw herschrijft vanuit de schaduw een stuk geschiedenis waarin doorgaans enkel mannen figureren. Of als een traditioneel voortkabbelend routinewerk dat geen steken laat vallen, maar nooit pijn doet wanneer het pijn zou moeten doen.

The Selfish Giant

4

Met haar tweede bioscoopfilm THE SELFISH GIANT gaat de Britse cineaste Clio Barnard verder op het elan van haar vorige film. Deze keer ruilt ze de ontroerende mix tussen documentaire en drama uit ‘The Arbor’ in voor een verhaal geënt op een 19de-eeuwse fabel van Oscar Wilde en verdiept ze zich in de arme arbeidersklasse van Noord-Engeland. Het resultaat is een van de boeiendste sociaal-realistische films uit Groot-Brittannië sinds jaren die overigens ook de Grote Prijs won op de voorbije editie van Film Fest Gent.

Adieu Claude Goretta (1929-2019)

0

Mocht hij schilder geweest zijn, zou Claude Goretta ongetwijfeld genrestukken geschilderd hebben. Zijn films waren een fijngevoelig gaas van stille emoties en kleine taferelen uit de alledaagse Zwitserse of Franse omgeving. Filmische kantwerkjes eigenlijk, zoals de titel van zijn bekendste film La dentellière (1977) aangeeft.

Pagina's

onomatopee