De op 21 december 1970 genomen iconische foto van rock-'n-roll-legende Elvis Presley en president Richard Nixon, handjes schuddend in het Witte Huis, inspireerde de Amerikaanse onafhankelijke cineaste Liza Johnson ('Return') tot een interessante mislukking, de komedie ELVIS & NIXON.
September Film laat weten dat de release van Elvis & Nixon, die in ons zomernummer gemarkeerd staat op 20 juli, uitgesteld wordt tot een nog nader te bepalen datum.
Een gorilla van acht meter groot, een vliegende wolf en krachtpatser The Rock die de wereld redt: RAMPAGE: BIG MEETS BIGGER moet het hebben van destructief vertier op grote schaal.
Vijftig jaar moest de zwarte vredesapostel en begenadigd spreker Martin Luther King Jr wachten voor hij met een bioscoopfilm wordt herdacht. Tegelijk is SELMA, in een regie van de Afro-Amerikaanse cineaste Ava 'I Will Follow' DuVernay, gezien enkele recente gevallen van doodslag in de VS – blank politiegeweld contra zwarten – brandend actueel.
ANOMALISA van Charlie Kaufman en Duke Johnson was de revelatie van het voorbije Filmfestival van Venetië. En verraste zowat iedereen.
Hoe relatief oscarsucces is ondervond de Oostenrijkse cineast Stefan Ruzowitzky, maker van de beste buitenlandse film anno 2008: Die Fälscher. De opdrachten bleven uit en vier jaar later lijkt ook DEADFALL niet voor de doorbraak te zullen zorgen. Daarvoor is het freudiaans actiedrama een tikkeltje te speciaal.
Hoewel we nog op bijna een maand voor het festival van Venetië zijn en intussen Locarno nog moet beginnen zijn toch alle competitiefilms van het Filmfestival van Venetië (van 2 tot 12 september a.s.), La mostra, al bekend.
A BIGGER SPLASH van Luca Guadagnino
Sinds het Disneyconcern de Star Wars-franchise heeft overgenomen, kreeg deze sage over de eeuwigdurende strijd tussen goed en kwaad een forse creatieve injectie. THE LAST JEDI neemt de draad op waar 'The Force Awakens' twee jaar terug mee afsloot.
Gouden Leeuw voor Beste Film: THE WOMAN WHO LEFT van de Lav Diaz
Zilveren Leeuw – Grote Prijs van de Jury: NOCTURNAL ANIMALS van Tom Ford
Zilveren Leeuw voor Beste Regie: LA REGION SALVAJE van Amat Escalante en PARADISE van Andrej Kontschalowski
In de sprint voor de Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië met FRANCOFONIA en RABIN in een nek-aan-nekrace doen uiteraard ook enkele outsiders mee. Een daarvan is de revelatie van het festival: ANOMALISA (foto) van Charlie Kaufman en Duke Johnson.