Zoeken

Valerian and the City of a Thousand Planets

3

Kan een verbluffend mooie film ook verbijsterend dwaas zijn? Kan utopische fantasy ook prettig gestoord zijn? Het antwoord is ‘ja’ wanneer een met surrealisme én popcultuur flirtende cineast zijn verbeelding de vrije loop laat. Wat Luc Besson doet met het even bizarre als speelse sciencefictionepos VALERIAN AND THE CITY OF THOUSAND PLANETS.

Anna

1

Tastend naar een feministisch statement met een zelfgecreëerde filmster doet de Franse actiefilmer Luc Besson zijn ‘La Femme Nikita’ (1990) nog eens dunnetjes over. Leidt zijn gegoochel met het tijdsverloop ergens naar?

Cold War

4

Na het Oscar- en arthousesucces van 'Ida' pakt de in Polen geboren regisseur Paweł Pawlikowski andermaal uit met een van tragiek doordrongen zwart-witdrama verankerd in zijn geboorteland. Cannes- en Film Fest Gentwinnaar COLD WAR is een gestileerde en muzikale romantische film die een amour fou-geschiedenis situeert in het verscheurde Europa van de 20ste eeuw.

Katrien Vermeire over Der Kreislauf

3

Tijdens de slotavond van het Visite Film Festival brengt Katrien Vermeire de zee naar Het Bos in Antwerpen. Dat doet ze niet alleen met haar kortfilm DER KREISLAUF, maar ook met twee kortfilms van Henri Storck en het televisieverslag ‘De Socioloog’ van Luc Beyer de Ryke. Haar kortfilm nam ze niet op in haar thuisstad Oostende, maar op het strand van De Haan waar ze naartoe gaat zoals haar grootmoeder en overgrootmoeder haar voordeden.

Interview: Olivier Meys over Bitter Flowers

3

“De mooiste bloemen bloeien na een hele koude winter”, zegt Lina’s echtgenote liefdevol tegen haar in de eerste helft van de film. Die woorden vormden de inspiratie voor de titel 'Bitter Flowers'. Ze gaan bitter klinken wanneer Lina, die naar Parijs trekt in de ijdele hoop meer te verdienen, in de prostitutie terechtkomt.

Interview Richard ‘Donnie Darko’ Kelly (II)

5

Een interview voor de Q&A met Richard Kelly tijdens de avant-première van de re-release van DONNIE DARKO in Cinéma Galeries bood de kans dieper in te gaan op zijn visie op filmmaken en wonden bloot te leggen. Want de manier waarop ‘Southland Tales’ met voor het festival typische pathos publiekelijk werd afgemaakt tijdens het festival van Cannes deed pijn. Toch wil de regisseur zijn film maudit niet loslaten.

The Master

4

“De periode vlak na WOII was er een waarin mensen met groot optimisme naar de toekomst keken,” vertelt Paul Thomas Anderson, “maar het was tegelijk ook een periode waarin men terugblikkend moest omgaan met pijn en dood”. THE MASTER peilt via de relatie tussen een leider en zijn volgeling naar de rusteloosheid, de dromen en de driften van getourmenteerde, beschadigde zielen.

Interview met Jan Rastelli (I)

0

“Gaat het slecht met de arthouses? Natuurlijk, maar de hele cinema doet het slecht! Nationaal gingen we in 2007 weer zeven procent naar beneden terwijl er in Oostende zelfs zalen bijkwamen. De cijfers zijn niet goed en arthouses zien daar meer van af omdat onze aantallen kleiner zijn. Anderzijds ben ik geneigd te denken dat als er cinema zal blijven bestaan, het de arthouses zullen zijn. Veeleer de kleine zalen in de steden dan de grote mastodonten aan de rand van de stad”. Aan het woord is STUDIO LEUVEN-bezieler Jan Rastelli, lid van een heuse cinemadynastie en zoon van de grote Vlaamse arthousepionier Jos Rastelli. Vader Jos richtte in het woelige Leuven van 1968 de STUDIO op, een arthouse die nu door zoon Jan wordt gerund en een monument blijft voor studenten en cinefielen.

Pagina's

onomatopee