Zoeken

De Rouille et d'Os

4

“Ooit komt de pijn terug” besluit DE ROUILLE ET D'OS, verwijzend naar de gebroken hand én de getormenteerde ziel van Ali. Verleden, heden, toekomst; zoals steeds is alles problematisch bij Jacques Audiard.

Gräns

3

There's something about Tina. En ze weet zelf ook niet wat het is. In Ali Abbasi's Un Certain Regard-winnaar GRÄNS is Tina iedereen die er niet bij hoort, maar dan toch weer net een beetje anders.

Taxi Teheran

4

Twee jammerende vrouwen met een goudvis in een bokaal (vooreerst, dan in een plastiek zakje) op de achterbank van taxichauffeur en filmregisseur Jafar Panahi, die door Teheran koerst om op tijd op hun bestemming aan te komen: “we moeten vóór de middag aan de Ali-fontein zijn”, dringen ze aan, “anders gaan we dood.” Net zoals met zijn andere passagiers lukt het Panahi niet hen op de eindbestemming af te zetten.

Much Loved

3

In het wat ironisch getitelde MUCH LOVED wordt een weinig bekend taboe aangekaart, namelijk prostitutie in de Arabische wereld. Het is een invoelende film over een stel bevriende vrouwen die in de Marokkaanse stad Marrakesh het oudste beroep ter wereld uitoefenen.

Les chevaux de Dieu

4

Zelfmoordaanslag. Een intussen ietwat verbasterd woord en een primair beeld dat we associëren met de Arabische landen. Maar: waarom blaast iemand zichzelf eigenlijk op? De Franse Marokkaan Nabil Ayouch keert na 'Ali Zaoua' (2000) terug naar de sloppenwijk Sidi Moumen in Casablanca en onderzoekt met LES CHEVAUX DE DIEU hoe wanhoop kan omslaan in extremisme.

Philomena

4

Stephen Frears houdt ervan in zijn films sterke vrouwen te portretteren. Zijn filmografie staat er bol van. Het waargebeurde verhaal van de Ierse Philomena dateert van ongeveer tien jaar geleden en vertelt ongeveer hetzelfde hallucinante verhaal als ‘Little Black Spiders’ van Patrice Toye (over tienermoeders en de hen afgenomen baby’s), ook gezien of beter nog aangevoeld vanuit de moeder zelf dus maar hier wel met terugwerkende kracht. Stephen Frears maakte er een bioscoopfilm van, in de eerste plaats gesmaakt dankzij een Oscarwaardige moederrol van Judi Dench.

onomatopee