Zoeken

Detachment

4

"Opvoeding is waarom we geboren worden,” zei Tony Kaye (American History X, Lake of Fire) in Deauville, “we worden geboren om te leren, om zelf beter te worden maar ook om anderen te helpen, te onderwijzen”. Zijn in documentair realisme badende Griekse tragedie DETACHMENT is de kroniek van drie bewogen weken uit het leven van verscheidene leraars, schoolmedewerkers en studenten.

Truman

4

DE CATALAANSE filmregisseur Cesc Gay kennen we van En la ciudad (2003) en Una pistola en cada mano (2012), waarin hij een uitgebreide reeks personages in een stedelijke context plaatste.

Side Effects

4

Ongeveer vijf jaar is Steven Soderbergh al bezig aan een afscheidstournee door filmland. Na het Che-tweeluik van 2008 maakte hij The Girlfriend Experience, The Informant!, Contagion, Haywire en Magic Mike. Om zijn middelpuntvliedende uitbarsting van creative rage af te ronden met SIDE EFFECTS.

Sangue del mio sangue

4

Nu Bernardo Bertolucci nog nauwelijks actief is, kan Marco Bellocchio aanspraak maken op de titel van grootste levende Italiaanse cineast. De filmregisseur maakte in de jaren 60 en 70 naam met een reeks maatschappijkritische films (Nel nome del padre, Marcia trionfale, Salto nel vuoto) waarin hij schoon schip maakte met een aantal heilige Italiaanse huisjes (respectievelijk de kerk, het leger en het gezin). Ook daarna bleef hij actief, denk maar aan Vincere en Bella addormentata.

I Don’t Belong Anywhere: Le Cinéma de Chantal Akerman

3

Het oeuvre van Chantal Akerman – geen “carrière”, zo geeft ze meteen aan bij het begin van deze documentaire over haar leven en werk, want ze doet steeds haar zin – begon bij de korte film Saute ma ville uit 1968. Daarin ensceneert de achttienjarige Akerman in een keuken de totale destructie, tot ze finaal ook zichzelf de vernieling injaagt. “Saute ma vie”, “blaas mijn leven op”, zo noemt ze haar debuut ook wel.

The Rider

4

Na haar Native Americans-drama 'Songs My Brothers Taught Me' schetst de in Amerika werkende Chinese cineast Chloé Zhao de rodeo cultuur via een jonge indiaanse cowboy die na een val dreigt een outsider te worden in het macho cowboymilieu en een nieuwe zin moet geven aan zijn leven. THE RIDER balanceert subtiel op de grens van fictie en documentaire.

La vie d'Adèle

5

Met vlag en wimpel torende LA VIE D'ADÈLE, de film van het triumviraat Abdel 'La Graine et le Mulet' Kechiche, Adèle Exarchopoulos & Léa Seydoux, in Cannes boven alles uit met als opperste beloning: de Gouden Palm voor het genoemde trio. Zoals gebruikelijk belichten we ons coververhaal vanuit drie invalshoeken: de recensie, de karakteristieke maar niet helemaal onbesproken manier van films maken door Kechiche en zijn inspiratiebronnen.

L'inconnu du lac

4

“Dit is geen film over homoseksualiteit”, zei acteur Pierre Deladonchamps in Cannes. “L'INCONNU DU LAC gaat over iets libertairs en utopisch, het is een uitnodiging om zich open te stellen voor alle verlangens.” Dat relativeerde Alain Guiraudie (Le roi de l'évasion).

Pagina's