Zoeken

Hannah Arendt

3

Margarethe von Trotta had deze biografische film al eerder willen maken. Om precies te zijn voor Vision, die prachtige ode aan het ‘levende licht’. Toen haar filmproducent haar echter vroeg: “Wie is Hannah Arendt?”, besloot ze die film later te maken, met een andere producent wel te verstaan.

Michael Kohlhaas

3

Als het rechtssysteem faalt, hoe fanatiek mag een individu dan zelf gerechtigheid nastreven? Zijn er misdaden die niet kunnen of mogen vergeven worden?

Amour fou

3

Nee, het is niet ‘voulez-vous coucher avec moi?’ de befaamde song van Patti LaBelle maar wel degelijk "Wil je samen met mij sterven?" dat als een refrein klinkt in AMOUR FOU, het absurdistische, tragikomische doemdrama van de Oostenrijkse cineaste Jessica Lourdes Hausner.

Diplomatie

4

Op het einde van René Cléments oorlogsfilm Paris brûle-t-il? (1966) vraagt Hitler aan zijn stafchef: "Brandt Parijs?" Gelukkig had Generaal Dietrich von Choltitz het bevel van de Führer om Parijs voor de capitulatie - 25 augustus 1944 - te vernietigen naast zich neergelegd.

Nymphomaniac I & II

4

Lars von Trier, die voortdurend de controverse zoekt, blijft een razend interessante cineast. Ook zijn nieuwste, de sterk erotisch geënte odyssee NYMPHOMANIAC I & II, die van uitgesproken poëtisch en seksueel expliciet naar onuitstaanbaar gewelddadig slalomt, zal wel weer zijn voor en tegenstanders hebben. Maar is vooral ook een synthese van zijn eerder werk.

The House That Jack Built

3

Meester-provocateur Lars von Trier doet het weer. Bij de wereldpremière van THE HOUSE THAT JACK BUILT tijdens Cannes 2018 verlieten tientallen mensen de zaal en maakten critici gewag van een weerzinwekkend, walgelijk schouwspel. Zijn nieuwste is tegelijk het klinische verslag van een gestoorde geest en een gitzwarte komedie.

Werk ohne Autor

3

Geïnspireerd door kunstenaar Gerhard Richter knoopt Florian Henckel von Donnersmarck in WERK OHNE AUTOR weer aan bij de even persoonlijke als politieke geschiedschrijving uit ‘Das Leben der Anderen’. Nazi-Duitsland en de communistische DDR laten geen ruimte voor artistieke vrijheid, maar het verlangen naar waarheid en schoonheid roept toch een nieuwe kunstopvatting in het leven.

Pagina's

onomatopee