Zoeken

Un homme à la mer

2

Nous avons toujours le choix de partir, de rester. C’est le savoir qui est difficile,“ aldus Christine, die zich heeft teruggetrokken, zonder haar man en volwassen dochter, in een huis aan de zee.

La chambre bleue

3

Georges Simenon, de meest iconische van alle klassieke misdaadschrijvers, blijft cineasten bekoren. De adaptaties voor het kleine scherm zijn onderhand niet meer te tellen en ook op het witte doek verschijnen geregeld nieuwe verfilmingen van de Belgische auteur.

Jimmy P.

4

“Het is vreemd om te leven in een land waar mensen kampen met een zieke ziel,” zegt een als geestesziek gecatalogeerde Amerikaanse indiaan tegen zijn Franse psycho-analyst in JIMMY P., de eerste Amerikaanse film van de Franse auteur Arnaud Desplechin. De regisseur van 'Esther Kahn', 'Rois et reine' en 'Un conte de Noël' tekent voor een subtiele en sierlijke freudiaanse studie van pijn, verlies en genezing tegen een achtergrond van verdringing en onderdrukking. Met Benicio Del Toro en Mathieu Amalric als outsiders die de Amerikaanse ziel in kaart brengen.

Les fantômes d'Ismaël

2

Cannes openen is geen sinecure. Ideaal is de combinatie sterallure en filmpracht. Soms loopt dat behoorlijk mis. Zo krijgt de dit jaar alomtegenwoordige Nicole Kidman een Cannesherkansing na de uitgejouwde opener 'Grace of Monaco' in 2014. Met LES FANTÔMES D’ISMAËL is nu geen Amerikaanse publiekstrekker gekozen, maar een film van een Franse favoriet – Arnaud Desplechin – waarvoor Mathieu Amalric, Charlotte Gainsbourg en Marion Cotillard op de rode loper zullen verschijnen. Het zonlicht en de cameraflitsen daar zijn scherper dan de zachte lichtinvallen waarin hun zoekende personages door elkaars leven dolen in Desplechins psychoanalytische spiegelpaleis.

Interview: We Stood Like Kings speelt Koyaanisqatsi

0

Postrock op stille films, dat is het handelsmerk van de internationaal gerenommeerde Belgische band We Stood Like Kings. Op 3 oktober vieren ze in BOZAR, Brussel, de release van ‘USA 1982’, hun livesoundtrack bij de cultdocumentaire ‘Koyaanisqatsi’. Een verkenning van de relatie tussen mens, natuur en technologie, en het sluitstuk van een muzikale reis in drie bewegingen.

Trois souvenirs de ma jeunesse

4

Met zijn kroniek TROIS SOUVENIRS DE MA JEUNESSE filmde Arnaud Desplechin een prequel op zijn doorbraakfilm Comment je me suis disputé ... (ma vie sexuelle), maar enige voorkennis is niet vereist.

Pagina's