Zoeken

Jobs

2

Voor de een is wijlen Steve Jobs een held, voor de andere een genadeloos zakenman. In JOBS is hij het allemaal. The Social Network, een film over die andere tech guru Mark Zuckerberg, toonde reeds dat complexe geeks een ideaal fundament voor succesvolle biopics vormen.

Manchester by the Sea

4

Klusjesman Lee kan het niet de baas, dat verleden van hem. “I can’t beat it”, murmelt hij. Wanneer zijn oudere broer overlijdt na een hartziekte, keert Lee van een troosteloos appartementsgebouw in Boston terug naar zijn geboortedorp aan de noordoostkust. Daar neemt hij, tegen zijn zin maar zeer plichtsbewust, de tienerzoon van zijn broer onder zijn hoede. De trauma’s die Lee nooit heeft kunnen losschudden, schuren weer naar de oppervlakte.

The Descendants

0

Amerikaanse critici vallen als een blok voor de films van Alexander Payne (Sideways,2005). Het is niet moeilijk om te zien waarom.

We Bought a Zoo

3

In een cultuur die alsmaar cynischer is geworden is Cameron Crowe een van de laatste commerciële filmmakers die hardnekkig aan een onschuldige romantiek blijft vasthouden. Hij wil geloven in het goede in de mens, en in de notie dat liefde altijd overwint. Dat kan leiden tot oprechte pareltjes zoals Say Anything (John Cusack met zijn boombox!) of Almost Famous (die Tiny Dancer-scène!). Heb je pech, dan krijg je schmaltz als Elizabethtown.

Lawless

4

‘No Country for Women’ had best de titel kunnen zijn van deze adaptatie van Matt Bondurants ‘The Wettest County in the World’, een relaas van de bootlegger exploten van zijn grootvader Jack Bondurant en diens broers Forrest en Howard in 1931, het piekjaar van de drooglegging.

Behind the Candelabra

3

Een oscar zal Steven Soderberghs biografische televisiefilm over kitschpianist Wladziu Valentino Liberace (Lee voor de vrienden) en diens ruggengraatloze vriendje Scott Thorson niet winnen, aangezien BEHIND THE CANDELABRA zijn Amerikaanse première beleefde op tv-zender HBO.

onomatopee