Zoeken

Montgomery Clift (I): De wonderjaren (1946-'56)

0

Dit jaar is het precies vijftig jaar geleden dat de Amerikaanse acteur Montgomery Clift (1920-1966) overleed. Clift geldt als de voorloper van een hele generatie method-acteurs zoals Marlon Brando en James Dean, die later het witte doek zouden veroveren. In tegenstelling tot Brando en Dean koos Montgomery Clift voor een meer intellectuele benadering van method acting. Geleidelijk aan verloor hij zijn status als innovator, waardoor hij vandaag enkel bekend is bij filmhistorici en cinefielen. Een poging tot rehabilitatie dringt zich op. Dit eerste deel beschrijft de jonge jaren van de acteur.

Captain Fantastic

0

OUTSIDERS BEHOREN tot de kern van de Amerikaanse samenleving.

Lawless

4

‘No Country for Women’ had best de titel kunnen zijn van deze adaptatie van Matt Bondurants ‘The Wettest County in the World’, een relaas van de bootlegger exploten van zijn grootvader Jack Bondurant en diens broers Forrest en Howard in 1931, het piekjaar van de drooglegging.

The Descendants

0

Amerikaanse critici vallen als een blok voor de films van Alexander Payne (Sideways,2005). Het is niet moeilijk om te zien waarom.

The Martian

3

Ridley Scott laat THE MARTIAN beginnen met de sterren in de ruimte. Op de soundtrack een begintune die verdacht veel op die van Alien lijkt. Zoals de titel al laat vermoeden, draait alles in de film om een bewoner van de planeet Mars.

We Bought a Zoo

3

In een cultuur die alsmaar cynischer is geworden is Cameron Crowe een van de laatste commerciële filmmakers die hardnekkig aan een onschuldige romantiek blijft vasthouden. Hij wil geloven in het goede in de mens, en in de notie dat liefde altijd overwint. Dat kan leiden tot oprechte pareltjes zoals Say Anything (John Cusack met zijn boombox!) of Almost Famous (die Tiny Dancer-scène!). Heb je pech, dan krijg je schmaltz als Elizabethtown.

Pagina's

onomatopee