Zoeken

A Simple Life

4

“Straks moet je weer gedotterd worden!” zegt Ah Tao verontwaardigd wanneer Roger vraagt of ze nog eens ossentong wil klaarmaken. Er is ons net verteld wat hun relatie is, anders zouden we denken dat we getuige zijn van een gesprek tussen moeder en zoon. Maar nee, Ah Tao werkt al heel haar leven voor de familie Leung, en nu doet ze het huishouden voor een lid van de vierde generatie van die familie: filmproducent (en vrijgezel) Roger.

Sami blod

4

Het Zweeds als taal van de onderdrukker, het is weer eens wat anders. In de jaren 30, toen het nazisme opkwam in Duitsland, was ook Zweden niet vies van rassendiscriminatie. De Samen in het Hoge Noorden werden onder de knoet gehouden door het centrale gezag in Stockholm. Voor een gezin dat al generaties lang leeft van hun rendierkudde is er ook in deze tijd geen andere uitweg dan in de tenten tussen hun dieren te blijven wonen. De ondernemende – om niet te zeggen opstandige – Elle Marja legt zich daar niet zomaar bij neer.

A Family Affair

3

Bepaald geen besje, de 95-jarige grootmoeder van de Nederlandse filmmaker Tom Fassaert. Als gewezen fotomodel en mannequin is poseren haar tweede natuur. Of beter: haar eerste natuur. Voor Fassaert is ze een afwezig mysterie; voor zijn vader en zijn oom een open wonde. Lang geleden verdween ze uit hun leven, de eerste krassen achterlatend van een trauma dat met de jaren nog complexer zou worden. Waarom en hoe dat alles is verlopen blijft begraven in stilzwijgen.

Tremor - Es ist immer Krieg

4

Op het Kunstenfestivaldesarts is deze week de nieuwe te ontdekken van de Brusselse cineaste en docente aan de Ecole de Recherche Graphique, Annik Leroy (1953). Haar oeuvre beweegt zich tussen film, fotografie en installaties. In TREMOR. ES IST IMMER KRIEG legt ze haar oor te luisteren bij onbekende en bekende stemmen, waaronder Pier Paolo Pasolini en de Oostenrijkse schrijfster Ingeborg Bachmann uit wiens roman 'Malina' (1971) de ondertitel is ontleend. De film vormt een meerstemmig klanklandschap, een verkenning van woord en beeld die leidt langs locaties in Ijsland, Italië, Wenen en Brussel. Leroy filmde op 16mm, in zwart-wit en in de klassieke, vierkantige beeldverhouding met afgeronde randen, zoals ook Lisandro Alonso in 'Jauja' (2014) zijn landschappen omlijstte.

La Chana

3

Haar handen geven het aan: ritme, compás, daar draait het om in de flamenco, en in het leven. Expressief gesticulerend, de handen wervelend om haar gepassioneerde woorden, verklaart de bijna 70-jarige koningin van de flamenco Antonia Santiago Amador – ‘La Chana’ voor de fans – wat al die tijd haar drijfveer is geweest: “Je moet het ritme in je hoofd hebben. Je ziel moet de compás controleren.”

Unlocked

3

De tijd dat regisseur Michael Apted zijn drukke werkschema voor tv-series en documentaires onderbrak om de langspeelfilm 'Gorillas in the Mist' te draaien, ligt alweer bijna 30 jaar achter ons. Aangemoedigd door het succes van die pseudodocumentaire, maakt hij sindsdien af en toe tijd vrij om voor het grote scherm te filmen, wat doorgaans middelmatig, routineus werk in het actiegenre oplevert.

Cartas da guerra

5

Snakken, smachten, moeten wachten, zuchten, steunen, kreunen. Het gemis van de jonge dokter António, luitenant in het koloniale Portugese leger, is voelbaar, zijn hunkerende heimwee immens. Begeerte barst uit de brieven die hij vanuit Angola stuurt naar zijn kersverse echtgenote in Lissabon, enkele maanden zwanger en van een onwezenlijke schoonheid zoals Botticelli die schilderde. Eerst kijkt António nog vrij naïef naar de koloniale oorlog, vanuit het privilege van een blanke middenklassenman uit een “vermoeid land” op avontuur in het levendige Afrika. Kreunend onder de hitte en de lamlendige onzin van de Portugese militaire ingreep wil hij het liefst opgaan in het genot van zijn geliefde.

Black Panthers: Vanguard of the Revolution

4

Agnès Varda had er in 1968 al een reportage aan gewijd en deelaspecten waren al links en rechts aan bod gekomen, maar een overkoepelende documentaire over de geschiedenis van de Black Panthers ontbrak vooralsnog. In die leemte wordt nu voorzien door BLACK PANTHERS: VANGUARD OF THE REVOLUTION van de Amerikaanse documentarist Stanley Nelson.

The Biggest Little Farm

3

Permacultuur is geen lachertje. Boeren "zoals vroeger", ­zoals het in de documentaire THE BIGGEST LITTLE FARM wordt genoemd, vergt veel geld, geduld en geloof dat het goedkomt.

The Bleeder

3

Best opmerkelijk, hoe boksfilms eigenlijk twee genres zijn. Er is de schaamteloze verering van de heldhaftige vechtmachines (liefst met peperkoeken hartje) à la Rocky en er zijn de realistische portretten van doorgaans complexe persoonlijkheden die zich letterlijk en figuurlijk staande trachten te houden in de wereld van een competitie die onder haar brutaliteit onmiskenbaar ‘a noble sport’ is.

Pagina's

onomatopee