Zoeken

Michael Kohlhaas

3

Als het rechtssysteem faalt, hoe fanatiek mag een individu dan zelf gerechtigheid nastreven? Zijn er misdaden die niet kunnen of mogen vergeven worden?

Behind the Candelabra

3

Een oscar zal Steven Soderberghs biografische televisiefilm over kitschpianist Wladziu Valentino Liberace (Lee voor de vrienden) en diens ruggengraatloze vriendje Scott Thorson niet winnen, aangezien BEHIND THE CANDELABRA zijn Amerikaanse première beleefde op tv-zender HBO.

The Promise

3

Een historisch Hollywooddrama dat draait rond een episch liefdesverhaal is niet zo uitzonderlijk. Dat de amoureuze passies oplaaien in de context van de volkerenmoord op de Armeniërs tijdens de laatste dagen van het Ottomaanse Rijk is wél ongewoon. De Ierse 'genocidespecialist' Terry George ('Hotel Rwanda') heeft met THE PROMISE dit omstreden stuk geschiedenis boeiend verfilmd. Om meteen van antwoord te worden gediend door 'The Ottoman Lieutenant', een in Turkse propaganda gedrenkt oorlogsdrama van Joseph Ruben ('Sleeping with the Enemy').

Foxtrot

4

De Israëlische filmmaker Samuel Maoz beroert mensen. Al zeker in zijn geboorteland, waar velen hem zien als een nestbevuiler. Acht jaar na zijn debuut Lebanon levert de ex-militair met FOXTROT opnieuw een omstreden maar (in Venetië) bekroonde film af. Een intieme tragedie in drie bedrijven over de absurditeit en de traumatische impact van oorlog.

Haywire

3

Hollywood ligt aan de voeten van de in Georgia geboren Steven Soderbergh, maker van onder meer Traffic (2000) – Oscar Beste Regie -, Ocean’s Eleven (2001) en The Good German (2006).

Shame

4

Eerst was er Hunger, een debuut dat meteen imponeerde. En nu SHAME, de tweede spetter van de Britse beeldende kunstenaar en volbloed cineast Steve McQueen. Telkens met Michael Fassbender in een adembenemende hoofdrol. Verslaafd aan seks, maar niemand die het weet.

Thomas Stuber over Liebe in den Gängen

4

“Het post-DDR-gevoel, na de Val van de Muur, dat is mijn speelterrein”, zegt de in Leipzig geboren cineast Thomas Stuber. Zijn LIEBE IN DEN GÄNGEN creëert een milde alternatieve realiteit in een Oost-Duits grootwarenhuis. Het is een plek van tederheid en harmonie, waar echter ook een economische en persoonlijke depressie sluimert.

Le monde nous appartient

3

Met de ronkende uitspraak “Voor filmmakers die met de camera op de schouder realistische cinema maken heb ik veel respect maar dat was niet mijn opzet, ik wou met filmische middelen een gestileerd kunstwerk creëren vertrekkende van mijn visie op een fait divers” zet Brusselaar Stephan Streker meteen de toon. De voormalige filmcriticus pakt acht jaar na zijn langspeelfilmdebuut Michael Blanco, een satire over gefnuikte filmdromen, uit met de intense kroniek van een 'verloren generatie'. Opnieuw een emotionele trip door een heightened reality, ditmaal op het ritme van Ozark Henry's muziek.

Suzanne

3

Toen Katell Quillévéré (Un poison violent) in Cannes met haar tweede film de Semaine de la Critique mocht openen zei de Française: “Ik probeer een spreidstand tussen Maurice Pialat en Douglas Sirk”. Het over een tijdspanne van 25 jaar lopende SUZANNE houdt het midden tussen een naturalistische coming-of-agekroniek en een epische familiesaga.

Pagina's