Zoeken

The Idol

2

Het leven in de Gazastrook, een onooglijk lap grond geprangd tussen Israël en Egypte, is bepaald geen pretje. De Palestijnse bevolking levert er elke dag zo’n intense strijd om te overleven dat de meesten niet meer aan dromen toekomen. Maar dat weigerde Mohammed Assaf. Op 22 juni 2013 won hij het tweede seizoen van Arab Idol, de Arabische versie van de muzikale talentenjacht.

The Bleeder

3

Best opmerkelijk, hoe boksfilms eigenlijk twee genres zijn. Er is de schaamteloze verering van de heldhaftige vechtmachines (liefst met peperkoeken hartje) à la Rocky en er zijn de realistische portretten van doorgaans complexe persoonlijkheden die zich letterlijk en figuurlijk staande trachten te houden in de wereld van een competitie die onder haar brutaliteit onmiskenbaar ‘a noble sport’ is.

Les hirondelles de Kaboul

5

LES HIRONDELLES DE KABOUL zet in animatie de sfeer van onderdrukking neer van Afghaanse vrouwen onder de taliban (1996-2001). Regisseur Zabou Breitman haalt in een interview (zie Filmmagie september, print) aan dat animatie haar geholpen heeft de gruwel van deze periode toegankelijk te maken.

Wadjda

4

De eerste film integraal in Saudi-Arabië gefilmd, door de eerste vrouwelijke Saudische filmmaker. Dat opzienbarende label krijgt WADJDA van Haifaa Al-Mansour in eerste instantie. Wie voorbij dat opmerkelijke etiket kijkt, ziet een charmant verhaal dat aansluit bij films zoals The White Balloon van de Iraanse cineast Jafar Panahi, momenteel in zijn thuisland onder huisarrest en tot jaren beroepsverbod veroordeeld.

Centaur

3

“Het paard is de vleugels van de mens.” Met dat Kirgizische spreekwoord opent CENTAUR, een zoektocht naar vrijheid tussen vervlogen tradities en nieuwerwetse ontwikkelingen.

À peine j'ouvre les yeux

4

Onder zijn Franse titel À PEINE J'OUVRE LES YEUX heeft het hartversterkende lange speelfilmdebuut van de jonge Tunesische filmmaakster Leyla Bouzid sinds het Filmfestival van Venetië en dat van Namur (FIFF) – daar bijvoorbeeld gelauwerd als Beste debuut – al en heel parcours afgelegd. Intussen is de prijzenkast al te klein. En deze maand is de film onder zijn Engelse titel l AS I OPEN MY EYES de openingsfilm van het wereldfilmfestival MOOOV. Een recensie en een interview alvast met de kwieke en gedreven filmmaakster én dochter van Nouri Bouzid.

onomatopee