Zoeken

Amat Escalante over La región salvaje

4

Met zijn even summiere als gebalde oeuvre neemt de Mexicaanse cineast Amat Escalante een unieke plaats in binnen het huidige filmlandschap. Naar aanleiding van het MOOOV-festival hadden we een gesprek met de regisseur van 'Sangre', 'Los bastardos' en 'Heli'. Insteek was LA REGIÓN SALVAJE/THE UNTAMED, zijn onbenoembare, intrigerende nieuwe film (zie bespreking in FM 675).

The Dead Don't Die

3

De Apocalyps is cool volgens onafhankelijke filmmaker Jim Jarmusch en zijn “greatest zombie cast ever disassembled”. Althans, die eerste indruk laat de satirische zombiekomedie THE DEAD DON'T DIE na. Achter de knipogen en donkere grappen schuilt echter de 'no future'-visie van een tedere punker-anarchist die waarschuwt voor onafwendbare rampspoed.

Jeune & jolie: interview met François Ozon

3

“Mijn eerste films gingen over teenagers,” zei François Ozon in Cannes, “daar wou ik naar terugkeren om een andere visie te geven op deze vaak geïdealiseerde periode. Voor mij was dat immers een moeilijke tijd.” Na een resem vaak hypergestileerde en soms emotioneel gladgestreken films ('Swimming Pool', 'Angel', 'Ricky', 'Potiche') grijpt de Franse cineast terug naar de rauwe emoties en de brutale kilte van zijn vroege films ('Sitcom', 'Les amants criminels', 'Sous le sable').

Interview: Michael De Cock over Rosie en Moussa

3

Michael De Cock is van vele markten thuis. Naast artistiek directeur van KVS, acteur, theaterregisseur en romanschrijver, schrijft hij ook scenario’s voor de scène en het scherm. Hij kon al die talenten botvieren op een uit de hand gelopen column voor het Brusselse weekblad BRUZZ, over de avonturen van twee buurkinderen in een Molenbeeks appartementsblok. De columns werden jeugdboeken, de jeugdboeken werden theatervoorstellingen, en nu is het tijd voor ROSIE & MOUSSA: de film.

Red Lights

3

Sigourney Weaver is Margaret Matheson, een dokter die zich gespecialiseerd heeft in het opsporen en aan het licht brengen van frauduleuze praktijken van nephelderzienden, valse hypnotiseurs en ersatz-paranormaal begaafden. In de loop van haar carrière is ze er vrijwel altijd in geslaagd om elk bizar mysterie bloot te leggen met wetenschappelijk tegengewicht. Alleen de charismatische blinde Simon Silver glipte steevast door de mazen van het net.

Isabelle Tollenaere over The Remembered Film

5

Isabelle Tollenaere heeft veel verwezenlijkt sinds ze als documentairemaker afstudeerde aan Sint-Lukas in 2007. Met THE REMEMBERED FILM, eerder dit jaar in de kortfilmcompetitie van IFFR, is ze toe aan haar derde film. Twee volgende zijn in de maak. De trefzekerheid die uitgaat van haar filmografie, heeft ze ook wanneer ze praat. Wij interviewden haar ter gelegenheid van de vertoning van THE REMEMBERED FILM op Visite Film Festival op 13 augustus.

On the Road

4

De verfilming van Jack Kerouacs Beat-klassieker 'On the Road' leek lang een gedoemd project. Onder anderen Coppola en Van Sant beten er zich de tanden op stuk. Tot de Braziliaan Walter Salles (‘The Motorcycle Diaries’) in het streven van de Beat-generatie om intenser te leven en in hun nood om te experimenteren een universele insteek zag: “Het is de voorbode van de gedragsrevolutie die ons vrijer maakte”.

A vida invisível de Eurídice Gusmão

4

Zelden haalt Braziliaanse cinema het tot bij ons, maar dankzij hun opgemerkte passages in Cannes verschijnen toch kort na elkaar Bacurau en A VIDA INVISÍVEL DE EURÍDICE GUSMÃO, een tropisch melodrama dat de spirit ademt van Rio anno jaren 40.

Pagina's

onomatopee