Zoeken

Luce

4

De Nigeriaans-Amerikaanse actie- en sciencefictionspecialist Julius Onah werpt zich voor het eerst op een psychologische thriller. Met LUCE snijdt hij thema's als zwarte identiteit en racisme aan, om te komen tot een intrigerende mix van ambivalentie en mysterie.

Revolution seizoen I

2

De premisse van REVOLUTION mag op zijn minst prikkelend worden genoemd. Door een mysterieus georkestreerde, permanente stroompanne houdt alle technologie op te werken. Angst en paranoia nemen in een handomdraai het dagelijkse leven over. Overheden vallen, fascistoïde bewegingen nemen het heft in handen. De uitwerking van REVOLUTION laat helaas net iets te veel te wensen over.

Engel

4

Zelf vertelt regisseur Koen Mortier dat hij zijn films niet meteen herbekijkt, maar wij genoten van een tweede visie van ENGEL. Op blu-ray komt niet enkel de oogstrelende visuele schoonheid van deze Dimitri Verhulstadaptatie tot zijn recht, het verhaal van een amour fou tussen twee verloren, gedoemde zielen blijft nazinderen. Dit is betoverende cinema.

At Eternity's Gate

3

Na onder meer Vincente Minnelli, Akira Kurosawa en Maurice Pialat, is het de beurt aan kunstminnaar Julian Schnabel om het leven, de persoonlijkheid en het creatieve proces van Vincent van Gogh te schetsen. Hij laat Willem Dafoe in AT ETERNITY'S GATE de mentale turbulentie van de legendarische schilder stevig in de verf zetten.

Witness for the Prosecution

4

Net na zijn Lubitsch-hommage ‘Love in the Afternoon’ en juist voor zijn hit ‘Some Like it Hot’ draaide Billy Wilder in 1957 een lichtvoetige adaptatie van Agatha Christie. WITNESS FOR THE PROSECUTION is een pareltje van mise-en-scène en balanceert als rechtbankmysterie op de grens van komedie en drama. Charles Laughton en Marlene Dietrich schitteren.

The Lighthouse

5

Samen met generatiegenoten Jordan Peele, David Robert Mitchell en Ari Aster behoort Robert Eggers sinds zijn contemplatieve debuut ‘The Witch’ tot het kransje Amerikaanse regisseurs die via gedurfde genrecinema de droomfabriek nieuw creatief leven kunnen inblazen. Dat illustreert het apocalyptische, burleske THE LIGHTHOUSE met verve.

The Mechanic

3

Nadat eind jaren 60 een nieuwe generatie Amerikaanse filmmakers de Hollywoodburcht had bestormd, surften in de jaren 70 ook Europese filmmakers op de New Hollywoodgolf. De Brit Michael Winner was er een van. In 1972 zette hij de zwijgzame acteur Charles Bronson op de kaart met het brutale, sombere en nihilistische THE MECHANIC.

Alita: Battle Angel

4

Speelse actiecinema. Dat is, van ‘El Mariachi’ over ‘Planet Terror’ tot ‘Machete Kills’, de specialiteit van Robert Rodriguez. Daarnaast heeft hij een boontje voor manga. Vandaar dat zijn vriend James Cameron aan Rodriguez dacht toen zijn ‘Avatar’-franchise hem verhinderde ALITA: BATTLE ANGEL te maken. Het levert een brok emotionele, kinetische cinema op.

onomatopee