Zoeken

Peter Handke: geen Oscar maar Nobelprijs

5

Met de recente Nobelprijs voor zijn literaire oeuvre dreigt Peter Handkes filmwerk als scenarioschrijver (‘Der Himmel über Berlin’, 1987) en cineast (‘Die linkshandige Frau’, 1978) onder de boeken bedolven te worden. Toch valt zijn stilistische invloed op de naoorlogse Duitse Neue Kino niet te onderschatten. Ook het filmopus van Wim Wenders zou onvermijdelijk inboeten aan kwaliteit zonder Handkes pen.

Thomas Stuber over Liebe in den Gängen

4

“Het post-DDR-gevoel, na de Val van de Muur, dat is mijn speelterrein”, zegt de in Leipzig geboren cineast Thomas Stuber. Zijn LIEBE IN DEN GÄNGEN creëert een milde alternatieve realiteit in een Oost-Duits grootwarenhuis. Het is een plek van tederheid en harmonie, waar echter ook een economische en persoonlijke depressie sluimert.

700 keer Filmmagie: iconische covers

0

Met de uitgave van het 700ste nummer van Filmmagie blikken we vooruit (zie ook 'De toekomst van de zevende film?', het huidige coververhaal in print) én terug. Dat doen we met een reeks opvallende covers, vanaf 1963.

Patricio Guzmán over La cordillera de los sueños

4

De minzame Patricio Guzmán is een van de groten in de wereld van de documentaire. Al meer dan vijftig jaar legt hij het reilen en zeilen van Chili vast. Daarbij vaart hij vaak op woelige zeeën. LA CORDILLERA DE LOS SUEÑOS is de afsluiter van een trilogie die de getroebleerde geschiedenis van Chili verbindt aan de heel diverse landschappen van het langgerekte Zuid-Amerikaanse land.

Ans Mertens over filmen in de vrije tijd

5

Tijdens het Antwerpse festival Visite toont Ans Mertens – niet toevallig op een zondag – de nieuwste film in haar onderzoek naar hedendaagse vrijetijdscultuur. Voor SUNDAY filmde ze op de ‘zevende dag’ de wandelaars op de Kalmthoutse Heide. Maakt dat van haar een zondagsfilmer?

In Memoriam: Ettore Scola

0

In het pantheon van de naoorlogse Italiaanse grootmeesters staat Ettore Scola zij aan zij met Luchino Visconti, Michelangelo Antonioni, Bernardo Bertolucci en Federico Fellini.

Pagina's

onomatopee