Zoeken

Adieu Pierre Lhomme (1930-2019)

5

De Franse cameraman Pierre Lhomme overleed in Arles, de Provençaalse stad die verbonden wordt met Vincent van Gogh. Net zoals de beroemde schilder trachtte Lhomme het zonlicht optimaal te vatten. De DoP als impressionist met de camera?

Adieu Jean-Pierre Marielle (1932-2019)

5

Vrouwen verleiden met een mannelijke, diepe stem, acteur Jean-Pierre Marielle maakte er decennialang zijn kenmerk van in tientallen non-conformistische zedenkomedies. Met zijn plechtstatige dictie kon Marielle echter ook knap een sfeer van zielenleed en stille ontgoocheling oproepen in weemoedige drama’s. Altijd in basso profondo, uiteraard.

Adieu Jean-Pierre Mocky (1929-2019)

5

Met zijn boosaardige komedies schopte snelfilmer Jean-Pierre Mocky meerdere heilige huisjes omver. Gewapend met anarchistische humor provoceerde deze cineast van Pools-Joodse afkomst decennialang de Franse republiek, die hij in ‘Une nuit à l’Assemblée nationale’ (1988) in een subversieve nachtmerrieachtige scène ook letterlijk in haar blootje zette.

Adieu Victor Lanoux (1936-2017)

0

Esthetisch traag waaide de warme wind over het zonovergoten Griekse landschap in Pierre Granier Deferres 'Une femme à sa fenêtre' (1976). Victor Lanoux speelde er de communistische verzetsstrijder die verliefd werd op de Franse ambassadeursvrouw Romy Schneider. Wondermooi speelde de regisseur met het zonlicht in deze film over liefde en repressie, met de dreiging van het fascisme, van WO II en van de Griekse burgeroorlog op de achtergrond. Met snor en glimmend zwart haar was Lanoux op het hoogtepunt van zijn kunnen; gedreven en ruw, maar ook teder.

Interview: Pierre Duculot van Wallonie Image Production (WIP)

0

Na interviews met productiehuizen Dérives en Cobra Films en Camera-etc zet Cinergie zijn bezoeken voort aan de ateliers in de Franse Gemeenschap. Het WIP is een eerstelijnsatelier, een veelsoortig dienstenbedrijf dat zich aanpast aan de evolutie van de documentaire productie, en de onafhankelijke productie in de brede zin van het woord ondersteunt. Ze helpen op het vlak van ontwikkeling, productie en afwerking, zowel materieel als financieel.

Adieu Claude Rich (1929-2017)

0

Voormalig bankbediende Claude Rich was als acteur een voorbeeld van Franse distinctie, een haven van rust in een turbulente filmgeschiedenis. Met een voorkeur voor bedachtzame bijrollen.

Claude François' caleidoscoop van Belgische kunst

0

Claude François is een emblematische figuur geworden op het vlak van de kunstdocumentaire met 'Le palais des merveilles' in 1981, 'Charles et Félicien' in 1994 en 'Le désordre alphabétique' in 2012. Nu heeft hij zich in een mooi avontuur gestort, een beetje gek maar vooral bijzonder poëtisch, met 'Le pavillon des douze'.

Interview: directeur Nicola Mazzanti over CINEMATEK

0

Belgische filmliefhebbers zijn verwend. Met het Koninklijk Belgisch Filmarchief, in 2009 om taalkundige redenen omgedoopt tot CINEMATEK, beschikt ons land over een van ’s werelds belangrijkste filmmusea, het resultaat van een geschiedenis die bijna tachtig jaar teruggaat, namelijk tot 1938.

Interview: Julie Frères over productieatelier Dérives

0

Meer dan veertig jaar geleden werden in de Franse Gemeenschap de productieateliers opgericht, in een geest van libertaire vereniging in de nasleep van mei 68. Om deze verjaardag op gepaste wijze te vieren bereidt de AAAPA (Association des Ateliers d’Accueil et de Production Audiovisuelle) een onlinepublicatie voor en ook een retrospectief in CINEMATEK met de creatieve oogst van de dertien non-profitorganisaties. Cinergie sloot zich aan bij de feestelijkheden en ging op bezoek bij deze ateliers, die zo kenmerkend zijn voor het productie- en ondersteuningssysteem in Franstalig België.

Interview: Stephen Frears over Dangerous Liaisons

4

Deze week is Antwerpen aan de beurt als gaststad voor Cinema Canvas, het eerste zomerfilmprogramma van de zender dat toert met openluchtvertoningen door Vlaanderen. Woensdag wordt DANGEROUS LIAISONS van Stephen Frears vertoond, zowel op het grote scherm in Antwerpen als bij de mensen thuis op de televisie. We haalden het interview dat Filmmagie deed met Stephen Frears in 1989 van onder het stof.

Pagina's