Zoeken

De kleine prins

3

Als we Saint-Exupéry mogen geloven dan kunnen we slechts goed zien met het hart, want het essentiële is voor onze ogen onzichtbaar. "Grote mensen begrijpen nooit iets uit zichzelf en voor kinderen is het vervelend hen altijd opnieuw alles uit te moeten leggen."

Independence Day: Resurgence

0

De Duitse importfilmer Ronald Emmerich bezong in 1996 de Amerikaanse ‘waarden’ in Independence Day. De film herdefinieerde toen de blockbuster: veel actie, hier en daar plaats voor de menselijke (lees: emotionele) toets, indrukwekkende speciale effecten, fraaie belden van vernietiging (de destructie van het Witte Huis en de Empire State Building zijn klassiekers) en dat alles doorspekt met pittige oneliners.

American Made

2

Deze biografische misdaadfilm is gedeeltelijk gebaseerd op het (ware) leven van Adler ‘Barry’ Seal: een voormalige TWA-piloot die drugs smokkelde voor het Medellinkartel, geld witwaste, wapens naar Latijns-Amerika verscheepte en in opdracht van de CIA, de DEA en het Witte Huis handelde. Een dergelijke palmares op je CV biedt geheid stof voor een opwindend actiedrama. Voor de regisseur van 'Go', 'The Bourne Identity', 'Mr. & Mrs. Smith', 'Edge of Tomorrow' en 'The Wall' vertrouwd domein.

Sully

3

"Niemand heeft ooit getraind voor een dergelijk incident", zegt de door Tom Hanks vertolkte piloot Chesley 'Sully' Sullenberger in veteraan Clint Eastwoods jongste film SULLY, het verhaal van de legendarische noodlanding van een Airbus 320 op de Hudsonrivier tussen New York en New Jersey. Met dit incident van 15 januari 2009 peilt Eastwood zoals vaker naar de relatie tussen held en gemeenschap

Le Mans '66

4

Glimmende, snelle auto's fascineren Noord-Amerikanen. Getuige zowel auteurfilms zoals Cronenbergs 'Crash' als popcorncinema genre 'The Fast and the Furious'. James Mangold maakt met zijn karaktergedreven LE MANS '66 die passie voor auto's en racen ook voor 'leken' boeiend én dramatisch.

Wonder Woman

3

'Batman v Superman: Dawn of Justice' werd door de critici neergesabeld. WONDER WOMAN zou de frisse wind zijn. Omdat deze keer ‘eindelijk’ een vrouwelijke heldin centraal staat? En ja, er stond ook een vrouwelijke regisseur - Patty Jenkins - aan het roer. Maar is er dan zo'n groot verschil in aanpak?

Only Angels Have Wings

4

Vriendschap, vrouwen, vliegtuigen; de ingrediënten van Only Angels Have Wings zijn gedrenkt in viriele romantiek en typeren de stijl van de Amerikaanse maverick regisseur-producent Howard Hawks (1896-1977). Zijn vergeten meesterwerk uit het gouden jaar 1939 (van The Wizard of Oz, Gone With the Wind en Stagecoach) kan nu gelukkig worden (her)ontdekt dankzij een magistrale 4K-restauratie die duidelijk maakt hoezeer de actiefilmer een visueel verhalenverteller is.

The Deep Blue Sea

3

Terence Davies, The House of Mirth-regisseur, blikt met THE DEEP BLUE SEA wederom een lekker ouderwets romantisch drama in met weerklanken die doen denken aan Brief Encounter (1945) van David Lean. Maar, in tegenstelling tot de beroemde stationsromance uit deze laatste film, kiezen de geliefden in THE DEEP BLUE SEA wél volledig voor elkaar, met een vergelijkbare dramatiek tot gevolg.

The Wind Rises

4

Alleen een groot regisseur kan zich dat veroorloven; nog voordat hij begonnen is met het vertellen van zijn verhaal, droomt Hayao Miyazaki al weg in nostalgische beelden waarin een jongetje in het luchtruim acrobatische toeren uithaalt.

Oorlogsgeheimen

3

1944. Een stoomtrein klieft door een ongeschonden landschap. Twee jongens spelen oorlogje en komen al rennend bij de grotten uit, waar ze een Engelse strip vinden.

Pagina's

onomatopee