Zoeken

The Selfish Giant

4

Met haar tweede bioscoopfilm THE SELFISH GIANT gaat de Britse cineaste Clio Barnard verder op het elan van haar vorige film. Deze keer ruilt ze de ontroerende mix tussen documentaire en drama uit ‘The Arbor’ in voor een verhaal geënt op een 19de-eeuwse fabel van Oscar Wilde en verdiept ze zich in de arme arbeidersklasse van Noord-Engeland. Het resultaat is een van de boeiendste sociaal-realistische films uit Groot-Brittannië sinds jaren die overigens ook de Grote Prijs won op de voorbije editie van Film Fest Gent.

Poesía sin fin

3

De Chileense cultfilmregisseur Alejandro Jodorowsky puurt in POESÍA SIN FIN poëzie uit zijn bizarre fantasieën. Niet echt verwonderlijk voor wie vertrouwd is met deze legendarische schepper van de psychedelische cultfilms 'El Topo' (1970) en 'The Holy Mountain' (1973).

Paterson

4

Jim Jarmusch is en blijft een a-typische Amerikaanse filmmaker. Terwijl veel van zijn landgenoten de toeschouwer met hun eerste filmbeelden steevast volop in de actie en de chaos storten (lees: onderdompelen), opent PATERSON met rustige en poëtische beelden van een slapend koppel.

Ruby Sparks

3

“ik hou van verhalen die zowel de ietwat vrolijke als de ietwat trieste dingen in het leven tonen” zegt Zoe Kazan, de scenariste en hoofdactrice van RUBY SPARKS. De nieuwe film van de makers van Little Miss Sunshine, Jonathan Dayton en Valerie Faris, is een lichtvoetige en zuurzoete fabel over liefde en artistieke creatie.

The Angels' Share

3

"Route Irish was een tragisch verhaal,” aldus Ken Loachs vaste scenarist Paul Laverty, “met THE ANGELS’ SHARE wilden we niet enkel een andere toon vinden maar ook een ander register aanspreken. Het moest aanvoelen als een fabel”. Wat niet betekent dat de realiteit meteen uit beeld verdwijnt. Integendeel. Loach is sinds zijn debuut uit 1967, Poor Cow, steeds een geëngageerd cineast gebleven en de huidige socio-economische situatie laat hem niet los.

De Patrick

4

Soms ligt het Hoge Noorden verrassend dichtbij. Zo heeft Tim Mielants wat van een Scandinavische absurde komedie. Alleen speelt deze debuutfilm over verlies en identiteit – en een verdwenen hamer – in een fraai in beeld gebrachte Ardense naturistencamping waar 'onze' Kevin Janssens verdwaasd rondloopt.

L'inconnu du lac

4

“Dit is geen film over homoseksualiteit”, zei acteur Pierre Deladonchamps in Cannes. “L'INCONNU DU LAC gaat over iets libertairs en utopisch, het is een uitnodiging om zich open te stellen voor alle verlangens.” Dat relativeerde Alain Guiraudie (Le roi de l'évasion).

Song to Song

4

“Sinds de triomf van 'The Tree of Life' blijft Terrence Malick koppig dezelfde narratieve software gebruiken,” schreef Le Monde toen het SONG TO SONG in 250 woorden neersabelde. "Stormachtige montage, shots gedrenkt in eenzelfde bad van licht en geluid, voice-over commentaar en acteurs neergepoot in paradijselijke decors. Maar wat ons toen deed trillen van opwinding dompelt ons nu onder in een mix van onverschilligheid en verbijstering.”

Werewolf

3

Het langspeelfilmdebuut van de Canadese cineaste Ashley McKenzie situeert zich op het eiland Cape Breton. Van een eiland kom je doorgaans niet af zonder boot, wagen, helicopter of vliegtuig. Deze geografische afbakening is een vorm van gevangenis. Voor de twee belangrijkste personages wordt Cape Breton dan ook een soort cel. Niet omdat ze vastgeketend en opgesloten zitten, maar wel omdat ze gevangenen zijn van hun verslaving.

The Grandmaster

4

Bijna twintig jaar is de kloof tussen het idee, een biopic, later een film over verscheidene martial artists vervolgens een historisch epos. Uiteindelijk werd Wong Kar-wai’s THE GRANDMASTER een poëtische hommage aan Ip Man, de mentor van Bruce Lee, het legendarische icoon van nogal wat kungfufilms in de jaren 70.

Pagina's

onomatopee