Zoeken

The Selfish Giant

4

Met haar tweede bioscoopfilm THE SELFISH GIANT gaat de Britse cineaste Clio Barnard verder op het elan van haar vorige film. Deze keer ruilt ze de ontroerende mix tussen documentaire en drama uit ‘The Arbor’ in voor een verhaal geënt op een 19de-eeuwse fabel van Oscar Wilde en verdiept ze zich in de arme arbeidersklasse van Noord-Engeland. Het resultaat is een van de boeiendste sociaal-realistische films uit Groot-Brittannië sinds jaren die overigens ook de Grote Prijs won op de voorbije editie van Film Fest Gent.

Lazzaro felice

4

Bij de wereldpremière op het voorbije filmfestival van Cannes werd de derde film van de Italiaanse Alice Rohrwacher laaiend enthousiast ontvangen met een minutenlang applaus. LAZZARO FELICE is een poëtische fabel op de grens van realisme en mythologie die net zoals Dogman van Matteo Garrone speelt in een nostalgische context.

Poesía sin fin

3

De Chileense cultfilmregisseur Alejandro Jodorowsky puurt in POESÍA SIN FIN poëzie uit zijn bizarre fantasieën. Niet echt verwonderlijk voor wie vertrouwd is met deze legendarische schepper van de psychedelische cultfilms 'El Topo' (1970) en 'The Holy Mountain' (1973).

Ruby Sparks

3

“ik hou van verhalen die zowel de ietwat vrolijke als de ietwat trieste dingen in het leven tonen” zegt Zoe Kazan, de scenariste en hoofdactrice van RUBY SPARKS. De nieuwe film van de makers van Little Miss Sunshine, Jonathan Dayton en Valerie Faris, is een lichtvoetige en zuurzoete fabel over liefde en artistieke creatie.

The Angels' Share

3

"Route Irish was een tragisch verhaal,” aldus Ken Loachs vaste scenarist Paul Laverty, “met THE ANGELS’ SHARE wilden we niet enkel een andere toon vinden maar ook een ander register aanspreken. Het moest aanvoelen als een fabel”. Wat niet betekent dat de realiteit meteen uit beeld verdwijnt. Integendeel. Loach is sinds zijn debuut uit 1967, Poor Cow, steeds een geëngageerd cineast gebleven en de huidige socio-economische situatie laat hem niet los.

L'inconnu du lac

4

“Dit is geen film over homoseksualiteit”, zei acteur Pierre Deladonchamps in Cannes. “L'INCONNU DU LAC gaat over iets libertairs en utopisch, het is een uitnodiging om zich open te stellen voor alle verlangens.” Dat relativeerde Alain Guiraudie (Le roi de l'évasion).

Song to Song

4

“Fuck the system, we make our own system!” brullen de Zuid-Afrikaanse rappers van Die Antwoord terwijl Terrence Malick met kinetische slow motion-dansbeelden SONG TO SONG opent. Een opgestoken middelvinger mét knipoog van een maverick-regisseur die niet maalt om zijn outsiderstatus. Sterker nog, die lacht omdat hij door zijn golf narratief experimentele films ('To the Wonder', 'Knight of Cups', 'Voyage of Time') zo uit de gratie viel dat Indiewire rondvroeg “of critici hun geduld verloren zijn met Terrence Malick”. “Ja”, antwoordden velen.

Only Lovers Left Alive

4

Het leven is maar niet fataal. Vanuit die levensfilosofie vertelt de Amerikaanse onafhankelijke cineast Jim Jarmusch luchtige en lichtjes surrealistische verhalen over in neuroses opgesloten mensen. Ook het door vampiers bevolkte liefdesverhaal ONLY LOVERS LEFT ALIVE, zijn meest poëtische film sinds Dead Man, is tegelijk grappig, speels en somber.

Western

4

Please Release Me, het vertonersinitiatief van BUDA, Cinema Zuid, KASK Cinema, The Roxy Theatre en Cinema Zed, heeft er weer een parel uitgekozen voor enkele screenings in hun zalen. Ruben Demasure schreef voor ons een poëtische bespreking, die jullie hopelijk aanzet om WESTERN te gaan bekijken in een zaal in de buurt.

Kill Your Darlings

3

Aanstormend dichter Allen Ginsberg besluit in KILL YOUR DARLINGS: “Op elke dood volgt hergeboorte”.

Pagina's

onomatopee