Zoeken

Everest

2

In mei 1996 bereidden twee reisbegeleiders – Robert Hall en Scott Fischer – samen met hun deelnemers (die astronomische bedragen betaalden voor het avontuur) zich voor op de beklimming van de Mount Everest, met zijn 8848 meter de hoogste bergtop op aarde.

De Patrick

4

Soms ligt het Hoge Noorden verrassend dichtbij. Zo heeft Tim Mielants wat van een Scandinavische absurde komedie. Alleen speelt deze debuutfilm over verlies en identiteit – en een verdwenen hamer – in een fraai in beeld gebrachte Ardense naturistencamping waar 'onze' Kevin Janssens verdwaasd rondloopt.

Cafard

4

Een pracht van een animatiefilm, geïnspireerd op waargebeurde feiten, gesitueerd tijdens de Eerste Wereldoorlog en in het West-Vlaamse dialect gesproken, die je echt wel weet te ontroeren. Dat is CAFARD, de film – een krachttoer van Jan Bultheel – waarmee het Filmfestival van Oostende afsluit. Een gesprek met de regisseur.

Lore

4

De Australische cineaste Cate Shortland debuteerde in 2004 met het vaak bekroonde Somersault, een fraai staaltje van comming of age drama annex roadmovie. Aan dat scenario had Shortland al 7 jaar lang gesleuteld. Somersault was een eigenzinnig psychologisch (zelf)portret van een pubermeisje/jonge vrouw die in een foute context was verzeild en daarna aan het zwerven was gegaan. Na acht jaar wachten is LORE haar tweede langspeler die op het voorbije Filmfestival van Locarno alvast hoge ogen gooide.

Cargo

3

Gilles Coulier laat zich opmerken door een somber gefotografeerd en rauw verteld verhaal van mannen met baarden en hun perspectiefloze bestaan. CARGO is een studie van mannelijkheid onder druk en fileert de impact van genadeloos neoliberalisme op fragiele levens, terwijl de zee geeft en neemt.

De Rouille et d'Os

4

“Ooit komt de pijn terug” besluit DE ROUILLE ET D'OS, verwijzend naar de gebroken hand én de getormenteerde ziel van Ali. Verleden, heden, toekomst; zoals steeds is alles problematisch bij Jacques Audiard.

Adieu Lucia Bosè (1931-2020)

5

Niet haar overlijden aan het coronavirus gaf Lucia Bosè haar een plaats in de filmgeschiedenis, wel haar vertolkingen in opmerkelijke films van het Italiaanse neorealisme en een carrière waarin ze zonder moeite wisselde tussen ernstige en komische rollen.

Pagina's

onomatopee