Zoeken

Headhunters

3

Zelden lonkte een Europese filmer nadrukkelijker naar Hollywood dan de Noor Morten Tyldum met HEADHUNTERS (Hodejegerne voor de puristen), een thriller gebaseerd op een bestseller van Jo Nesbø.

De Verbouwing

1

Je zou kunnen denken dat plastisch chirurg Tessa het allemaal mooi voor elkaar heeft: een eigen kliniek waar ze ook operaties kan uitvoeren, een man die zelf het huis wil verbouwen, een intelligente zoon...

Elena

4

Zelden heeft iemand zo’n drastische koerswijziging in zijn werk doorgevoerd als onlangs de Russische cineast Andreï Zvyaguintsev met zijn jongste film ELENA, na de pareltjes ‘The Return’ en ‘The Banishement’. Of toch niet?

Les chevaux de Dieu

4

Zelfmoordaanslag. Een intussen ietwat verbasterd woord en een primair beeld dat we associëren met de Arabische landen. Maar: waarom blaast iemand zichzelf eigenlijk op? De Franse Marokkaan Nabil Ayouch keert na 'Ali Zaoua' (2000) terug naar de sloppenwijk Sidi Moumen in Casablanca en onderzoekt met LES CHEVAUX DE DIEU hoe wanhoop kan omslaan in extremisme.

Lore

4

De Australische cineaste Cate Shortland debuteerde in 2004 met het vaak bekroonde Somersault, een fraai staaltje van comming of age drama annex roadmovie. Aan dat scenario had Shortland al 7 jaar lang gesleuteld. Somersault was een eigenzinnig psychologisch (zelf)portret van een pubermeisje/jonge vrouw die in een foute context was verzeild en daarna aan het zwerven was gegaan. Na acht jaar wachten is LORE haar tweede langspeler die op het voorbije Filmfestival van Locarno alvast hoge ogen gooide.

Monsieur Lazhar

4

Québec. Bachir Lazhar, een 50-jarige Algerijnse migrant, komt zich zelf aanmelden op een lagere school om in het 6de leerjaar een tragisch om het leven gekomen lerares te vervangen. Terwijl de hele school zich focust op hoe het klasje een groot verlies zal gaan verwerken, heeft niemand ook maar het minste vermoeden van het pijnlijke verleden van Bachir Lazhar. Bovendien is zijn status zeer onzeker. Hij moet nog verschijnen voor een commissie en de levensbedreigende situatie in zijn vaderland bewijzen om als politiek vluchteling in Canada te mogen blijven. Een uitwijzing hangt hem als een zwaard van Damocles boven het hoofd. Maar niemand op school blijkt daarvan op de hoogte.

Reality

4

“Wanneer ik een verhaal vertel ben ik me niet altijd bewust van de dramatische kracht ervan,” vertelde Matteo Garrone in Cannes, “ik besef het vaak pas achteraf. Bij REALITY dacht ik vooraf aan een Pixar-film met dramatische accenten”. Na zijn neorealistisch, Shakespeareaans misdaaddrama ‘Gomorra’ pakt de Italiaanse cineast uit met een veeleer bijtende dan hilarische satire over Napels en reality tv. Een bittere kroniek die tegelijk ook een ode aan de Italiaanse komedie van weleer is.