Met THE INSULT (2017) keert de Libanese regisseur Ziad Doueiri terug naar de burgeroorlog die al in zijn debuut ‘West-Beirout’ (1998) centraal stond. Net als ‘The Attack’ (2012) werd het een omstreden film, maar wel een die aangeeft dat kennis en aanvaarding van het verleden cruciaal zijn voor verzoening. Een staaltje provocerende, helende cinema.
Grote kanshebber voor de Jasmijnprijs van het publiek is het Zuid-Koreaanse rechtbankdrama INNOCENT WITNESS (2019) van Han Lee. Daarin is een autistisch meisje van 15 de enige die de gewelddadige dood van een overbuur heeft gezien.
Na haar zuurzoete parabels ‘Caramel’ en ‘Et maintenant on va où?’ veranderde de Libanese actrice en cineaste Nadine Labaki van register. CAPHARNAÜM is een snoeihard sociaal-realistisch drama over een 12-jarige jongen die zich met juridische middelen verzet tegen het leven dat hem opgedrongen is. Een aangrijpende film die Labaki absoluut moest maken.