Denzel Washington is een even charismatisch als getalenteerd acteur maar zelfs zijn beste films, ‘The Hurricane’ en ‘The Manchurian Candidate’, kunnen moeilijk als meesterwerken omschreven worden. Het geforceerde 'Fences' was geen uitzondering op de regel dat zijn vertolkingen en films fascineren maar onevenwichtig zijn. Idem voor ROMAN J. ISRAEL, ESQ..
Polanski en coscenarist Olivier Assayas (die laatste was in 2016 nog gedeelde winnaar van de prijs voor Beste Regie in Cannes met Personal Shopper) tekenen in D'APRÈS UNE HISTOIRE VRAIE voor een bewerking
Na decennia van heiligen, soaps, pausen en nationale helden heeft de Italiaanse staatsomroep Rai eindelijk nog eens enkele internationaal aantrekkelijke series uitgebracht. ‘My Brilliant Friend’ wordt immers op de voet gevolgd door het achtdelige THE NAME OF THE ROSE, naar de gelijknamige succesroman uit 1980 van Umberto Eco.
Oerbrits is filmregisseur Tom Hooper (Londen, °1972), die onder meer in 2005 de tv-miniserie ‘Elizabeth I’ met Helen Mirren maakte. In 2011 won hij de Oscar voor beste regie met ‘The King’s Speech’, een biopic over de spraakproblemen van de Engelse koning George VI, de vader van de huidige koningin Elizabeth II. Is deze Engelse cineast erin geslaagd het door en door Franse Les Misérables meer dan behoorlijk te verfilmen? Als musical?
FILMMAGIE: Wat trok u als Fransman zo aan in het verhaal van de Duitser Michael Kohlhaas?
1987 was het jaar waarin James Ivory hoge ogen gooide met de romanadaptatie MAURICE. Dertig jaar later leverde 'Call Me by your Name', naar een roman van André Aciman en eveneens herschreven door Ivory, hem zijn eerste Oscar op. In 2017 kwam ook een restauratie van 'Howards End' in de zalen. En dat beviel distributeur Lumière, want nu is er eveneens een opgefriste versie van MAURICE.
Deze artikelenreeks weegt de opkomst van de serie op formeel, inhoudelijk en productioneel vlak af tegenover de speelfilm. De slotsom is dat vergelijkende discussies steeds meer een achterhoedegevecht worden, ingehaald door sterke verhalenvertellers, en de roep om naast kwaliteit ook kwantiteit te leveren.
In het Belgische luik van Anima heeft de korte tekenfilm NATASHA (foto) van Roman Klochkov zondag een van de drie (elk met 2500 euro gespekte) hoofdprijzen gewonnen. Het is zijn eerste professionele werk.
TRISHNA (foto) van Michael Winterbottom mag vandaag de 20ste editie van het Open Doek Filmfestival op gang trappen in de Utopolis te Turnhout.
Warme bakker Martin Joubert is verslingerd aan literatuur, met een voorliefde voor tragische, 19de-eeuwse heldinnen, zoals Emma Bovary – Flauberts prototype van de vrouw die op zoek is naar een onbereikbare liefde, en die zich continu verveelt.