Zoeken

Sweet Country

4

Net als de zwarte thee in de openingsscène komen raciale spanningen en een klopjacht in de onherbergzame outback snel tot een kookpunt in SWEET COUNTRY. De Aboriginalregisseur Warwick Thornton, die met 'Samson and Delilah' (2009) eerder een liefdesverhaal tussen twee Aboriginaltieners filmde, laat er geen gras over groeien. De maker wil opvoeden én meeslepen.

Grace Of Monaco

3

Toen Grace Kelly begin de jaren '60 besloot om Hollywood te laten voor wat het was – nochtans had ze tot driemaal toe de hoofdrol gespeeld in een thriller van Alfred Hitchcock, die haar definitief had gelanceerd – en te kiezen voor een huwelijk met prins Rainier van Monaco was

Borgman

3

Zomaar eventjes 38 jaar na Jos Stellings opmerkelijke debuut Mariken van Nieumeghen speelt er opnieuw een Nederlandse film (met maar liefst vier Vlaamse acteurs) in competitie in Cannes.

Wildlife

4

Na memorabele, intense vertolkingen voor de meest markante hedendaagse Amerikaanse cineasten debuteert acteur Paul Dano als regisseur met een film die bij zijn introverte natuur past. WILDLIFE is een karaktergedreven drama dat tussen de lijnen leest en diep graaft in het emotionele leven van een tijdens de sixties uiteenspattend gezin.

The Love Punch

2

Alle ruwe badboys en slinkse maatpakcriminelen ten spijt: het moderne bendelid is modaal, onbehouwen en fysiek ongeschikt. Na doctorandi in het recente Smetto quando voglio zijn het in THE LOVE PUNCH van Joel Hopkins gepensioneerden die de kraak van hun leven plannen.

Dom Hemingway

2

In de gevangenis klampt een naakte man zich vast aan twee metalen stangen terwijl hij schuimbekkend een lyrische monoloog afsteekt. Het speeksel spat van zijn lippen en op de cameralens terwijl hij kermt dat “een schilderij van [zijn] penis in het Louvre zou moeten hangen”.

Behind the Candelabra

3

Een oscar zal Steven Soderberghs biografische televisiefilm over kitschpianist Wladziu Valentino Liberace (Lee voor de vrienden) en diens ruggengraatloze vriendje Scott Thorson niet winnen, aangezien BEHIND THE CANDELABRA zijn Amerikaanse première beleefde op tv-zender HBO.

The Double

3

Drie jaar na zijn regiedebuut, het verfrissende Submarine, komt Richard Ayoade voor de dag met THE DOUBLE, een kafkaiaans drama met elementen van zwarte komedie, gebaseerd op Dostojevski’s novelle ‘De dubbelganger’.

Meek's Cutoff

4

De Amerikaanse onafhankelijke cinema heeft een nieuw icoon: Kelly Reichardt. De cineaste maakte indruk met twee roadmovies: Old Joy, waarin twee vrienden een geïmproviseerde wandeling door een woud maken en Wendy and Lucy over een jonge vrouw die op zoek gaat naar een job en haar hond. Het kader, de personages en de thema's zijn telkens typisch Amerikaans maar stilistisch is het allesbehalve mainstream. Reichardt heeft een zwak voor slow cinema, voor films die de tijd nemen om ervaringen, plaatsen, situaties en mensen minutieus te ontleden. Warm en empathisch.

Night Moves

3

Na het succes van Easy Rider kregen Amerikaanse filmmakers in de jaren 70 heel even de kans om kleine, karaktergedreven verhalen te vertellen en eigenzinnige versies van genrefilms te ontwikkelen.

Pagina's

onomatopee