Zoeken

All the Money in the World

2

Twee verdwijningen overheersen Ridley Scotts ALL THE MONEY IN THE WORLD. Enerzijds de ontvoering van een personage, de 16-jarige Getty-erfgenaam John Paul Getty III door Italiaanse gangsters. Anderzijds de verwijdering van acteur Kevin Spacey, in ongenade gevallen na beschuldigingen van seksuele agressie. Telkens draait het om één ding: geld.

Behind the Candelabra

3

Een oscar zal Steven Soderberghs biografische televisiefilm over kitschpianist Wladziu Valentino Liberace (Lee voor de vrienden) en diens ruggengraatloze vriendje Scott Thorson niet winnen, aangezien BEHIND THE CANDELABRA zijn Amerikaanse première beleefde op tv-zender HBO.

Alien: Covenant

4

Deze sequel op 'Prometheus' begint met een gesprek tussen de synthetische mens David (Michael Fassbender) en zijn vader – zijn schepper – Peter Weyland (Guy Pearce) in een witte ruimte met een panoramisch uitzicht op een brok ongerepte natuur. In de verder kaal aangeklede ruimte zien we de David van Michelangelo, 'De Geboorte van Piero della Francesca', een Steinbach-concertvleugel waarop David een fragment uit 'Das Rheingold' van Richard Wagner speelt en verder nog een designstoel en het salontafeltje van Eileen Gray. Het gesprek gaat over sterven, macht en creëren, over de vergankelijkheid van de mens en het eeuwige leven van de robot.

Prometheus

3

De hype was perfect in de steigers gezet en wie zich door de hype naar de zaal laat leiden wordt niet teleurgesteld: Ridley Scotts PROMETHEUS is een overrompelend spektakel, voortgestuwd door perfecte special effects, een bloedstollend ritme en gedragen door puntgave acteerprestaties. Een spannende science fiction film die geen epos wil zijn, maar een claustrofobische en beklemmende trip met verstikkend destructieve gevolgen.

The Martian

3

Ridley Scott laat THE MARTIAN beginnen met de sterren in de ruimte. Op de soundtrack een begintune die verdacht veel op die van Alien lijkt. Zoals de titel al laat vermoeden, draait alles in de film om een bewoner van de planeet Mars.

Blade Runner 2049

5

BLADE RUNNER 2049 leek een slecht idee. De zoveelste marketing-gestuurde lancering van een blockbusterfranchise. Maar gelukkig is Denis Villeneuve zelf geen fan van 'moderne' herwerkingen van jaren 80-films en geeft hij een contemplatieve twist aan het immersive cinema-spektakel. Door ons onder te dompelen in de geest en het emotionele leven van de protagonisten van het door Philip K. Dick en Ridley Scott geïnspireerde dystopische neonoir sciencefictionverhaal maakt Villeneuve zijn eigen 'The Godfather Part II'. Een sequel die beter (dramatischer, diepgaander en intenser) is dan de originele 'Blade Runner'.

The Rider

4

Het rusteloze gehijg van een paard, een hoef die trappelt en schuifelt en een close-up van een paardenoog … Van deze pregnante beelden schiet Brady, het jonge hoofdpersonage van THE RIDER, ineens wakker. Wat een rare, nare droom. Het zit de cowboy ook niet mee. Erger nog, zowat alles zit tegen. Dat valt de hele film door van zijn ongelukkige, gespannen gelaatsexpressie af te lezen.

Genius

2

MAXWELL PERKINS boetseerde als uitgever het werk van Ernest Hemingway en F. Scott Fitzgerald tot de onsterfelijke verhalen zoals we die nu kennen. Toen de passionele auteur Thomas Wolfe bij hem aanklopte met zijn lijvige debuut, stond Perkins voor de grootste uitdaging uit zijn loopbaan: de schrijfsels van het genie temperen tot publiceerbare literatuur. Dat resulteerde in twee tijdloze meesterwerken: Look Homeward, Angel en Of Time and the River.

Pagina's

onomatopee