Zoeken

Adieu Robert Forster (1941-2019)

5

Met 'Jackie Brown' loodste Quentin Tarantino in 1997 de in Europa minder bekende Robert Forster opnieuw de A-stroom binnen. Forster kreeg een Oscarnominatie voor zijn rol als borgtochtbemiddelaar. "The best job I ever had”, oordeelde de acteur zelf over zijn koerswijziging en eerste glansrol in dertig jaar.

The Flight of the Phoenix

4

Robert Aldrich werd amper 65 jaar oud en is ondertussen in de vergetelheid gesukkeld. Het zal velen dan ook verbazen dat de Amerikaanse regisseur van THE FLIGHT OF THE PHOENIX in de jaren 50 tot 70 enorme cinefiele passies losweekte met ‘Kiss Me Deadly’ en ‘The Big Knife’, zalen deed vollopen met ‘The Dirty Dozen’ en Burt Reynolds liet schitteren in ‘Hustle’.

Alita: Battle Angel

4

Speelse actiecinema. Dat is, van ‘El Mariachi’ over ‘Planet Terror’ tot ‘Machete Kills’, de specialiteit van Robert Rodriguez. Daarnaast heeft hij een boontje voor manga. Vandaar dat zijn vriend James Cameron aan Rodriguez dacht toen zijn ‘Avatar’-franchise hem verhinderde ALITA: BATTLE ANGEL te maken. Het levert een brok emotionele, kinetische cinema op.

Roger Deakins: 35 jaar beeldenkunstenaar (II)

0

Al meer dan 35 jaar plooit de Engelsman Roger Deakins zich in de meest benarde posities voor dat ene ideale shot. De cinematograaf behoort tot de absolute wereldtop in zijn vak en heeft nu na veertien nominaties een eerste Oscar gewonnen. In deel twee van zijn portret belichten we de periode vanaf zijn glansjaar 2007.

Das Cabinet des Dr. Caligari

4

Honderd jaar geleden zorgde de Duitse expressionistische cineast Robert Wiene, mede dankzij Fritz Lang, voor de eerste horrorlangspeler met DAS CABINET DES DR. CALIGARI. Geweld, gruwel en monsters verlieten de cinema niet meer en leidden tot een specifiek genre: de horrorfilm. Wiene draaide ook nog ‘Orlacs Hände’, maar CALIGARI blijft zijn meesterwerk.

Fear The Walking Dead - Seizoen 1

1

Net zoals Breaking Bad (zie FM 661 voor de Better Call Saul-bespreking) krijgt ook The Walking Dead uit de AMC-stal een spin-off.

Tremor - Es ist immer Krieg

4

Op het Kunstenfestivaldesarts is deze week de nieuwe te ontdekken van de Brusselse cineaste en docente aan de Ecole de Recherche Graphique, Annik Leroy (1953). Haar oeuvre beweegt zich tussen film, fotografie en installaties. In TREMOR. ES IST IMMER KRIEG legt ze haar oor te luisteren bij onbekende en bekende stemmen, waaronder Pier Paolo Pasolini en de Oostenrijkse schrijfster Ingeborg Bachmann uit wiens roman 'Malina' (1971) de ondertitel is ontleend. De film vormt een meerstemmig klanklandschap, een verkenning van woord en beeld die leidt langs locaties in Ijsland, Italië, Wenen en Brussel. Leroy filmde op 16mm, in zwart-wit en in de klassieke, vierkantige beeldverhouding met afgeronde randen, zoals ook Lisandro Alonso in 'Jauja' (2014) zijn landschappen omlijstte.

Pagina's

onomatopee