Zoeken

Opkomst van de kwaliteitsserie, aflevering 6: Achterhoedegevechten

0

Deze artikelenreeks weegt de opkomst van de serie op formeel, inhoudelijk en productioneel vlak af tegenover de speelfilm. De slotsom is dat vergelijkende discussies steeds meer een achterhoedegevecht worden, ingehaald door sterke verhalenvertellers, en de roep om naast kwaliteit ook kwantiteit te leveren.

Peter Handke: geen Oscar maar Nobelprijs

5

Met de recente Nobelprijs voor zijn literaire oeuvre dreigt Peter Handkes filmwerk als scenarioschrijver (‘Der Himmel über Berlin’, 1987) en cineast (‘Die linkshandige Frau’, 1978) onder de boeken bedolven te worden. Toch valt zijn stilistische invloed op de naoorlogse Duitse Neue Kino niet te onderschatten. Ook het filmopus van Wim Wenders zou onvermijdelijk inboeten aan kwaliteit zonder Handkes pen.

Adieu Marie Laforêt (1939-2019)

5

“Marie douceur, Marie colère”, zo omschreef Marie Laforêt haar persoonlijkheid in een eigen versie van ‘Paint it Black’ van The Rolling Stones. Op haar mooie gelaat kon je bezieling en fragiliteit lezen, maar ook onvoorspelbaarheid en onstuimige rebellie.

Adieu Michael Lonsdale (1931-2020)

5

Hoewel hij in sommige filmgenerieken als ‘Michel Lonsdale’ vermeld staat, verkoos hij zelf ‘Michael’ als officiële voornaam. Het Engelse equivalent drukte onweerlegbaar zijn dubbele Frans-Britse identiteit uit. In zijn indrukwekkende filmografie hield acteur Michael Lonsdale moeiteloos de balans tussen twee filmculturen.

Adieu Franco Zeffirelli (1923-2019)

5

De 97ste editie van het Arena Operafestival van Verona opent vrijdagavond 21 juni met ‘La traviata’ van Giuseppe Verdi, geënsceneerd door Franco Zeffirelli. Het was een lang gekoesterde droom van de regisseur om in de antieke Arena gestalte te geven aan zijn lievelingsopera, die hij al in elf versies in operahuizen over de hele wereld had opgevoerd. Het gebeurt zelden dat een première tegelijk een postume eer wordt aan een artiest.

Afscheid van Bertolucci

0

Na Ermanno Olmi eerder dit jaar is nu een andere grootheid van de Italiaanse cinema overleden. Bernardo Bertolucci, in 1940 geboren in Parma, brak internationaal door met 'Il conformista' (1970), naar de gelijknamige roman van Alberto Moravia. Hij filmde zich een allesbehalve 'conformistisch' oeuvre bij elkaar, met als laatste langspeelfilm 'Io e te' uit 2012.

Adieu Valentina Cortese (1923-2019)

5

De Milanese Valentina Cortese was een actrice die de rol van Cruella De Vil (in de Dalmatiërsfilms) had kunnen afsnoepen van Glenn Close, of die van Malafide (in ‘Maleficent’) van Angelina Jolie. Want ook na haar hoogdagen in de jaren 40 en 50 paarde ze de ambiguïteit van verleidelijke schoonheid aan het doortastende karakter van al dan niet bedrieglijke personages. In die zin vertoonde ze gelijkenissen met andere Italiaanse diva’s uit die jaren als Anna Magnani en Alida Valli.

Adieu Marion Hänsel (1949-2020)

5

Eind januari werd de Belgische cineast-producent Marion Hänsel nog geëerd met een retrospectieve op het International Film Festival Rotterdam. Het programma kreeg de naam ‘Marion Hänsel, à la vie’. Gisteren overleed ze op 71-jarige leeftijd.

Adieu Robbe De Hert (1942-2020)

5

Robbe De Herts debuut ‘Camera Sutra’ begon en eindigde met een jongetje dat stond te stampen van woede en kwaad zijn speelblokjes weggooide. Metafoor voor Robbes ingeboren revolte tegen onrecht en zijn blijvend schoppen tegen heilige huisjes?

Adieu Kitty Courbois (1937-2017)

0

Actrice Kitty Courbois (Utrecht, 1937 – Amsterdam, 2017) maakte in 1966 haar hoofdroldebuut in 'Het gangstermeisje' van Frans Weisz, de intrede van de nouvelle vague in Nederland. Een intrigerend verhaal van een auteur met writer’s block, die met zijn onafgewerkte script naar Menton en Rome reist en er in zijn eigen film belandt met zijn vrouw in de hoofdrol. Met 'Het gangstermeisje' profileerde Courbois zich als lid van de protestgeneratie van de jaren 60. Samen met scenarioschrijver Remco Campert, de in Rome geschoolde cineast Frans Weisz en zangeres Liesbeth List in de titelsong werd Courbois met 'Het gangstermeisje' de spreekbuis van het verlangen naar culturele verandering.

Pagina's