Zoeken

Dirty God

4

In haar eerste Engelstalige film, DIRTY GOD, focust de Nederlandse cineast Sacha Polak op een jonge, door een zuuraanval verminkte Britse moeder die ondanks de blijvende littekens niet klein te krijgen is. Polaks indrukwekkende beeldtaal en de fenomenale vertolking van ervaringsdeskundige Vicky Knight creëren een indringend drama.

Dirty God

3

Verminkt, maar met veerkracht tracht het hoofdpersonage uit DIRTY GOD haar leven weer op de rails te krijgen nadat ze werd aangevallen met bijtend zuur. De Nederlandse cineast Sacha Polak filmt haar kracht en haar kwetsbaarheid als moeder, dochter, vriendin, vrouw en geliefde. Niet berustend in een getekend leven.

Zurich

3

In haar vorige film,Hemel, haar langspeelfilmdebuut,portretteerde de Nederlandse cineaste Sacha p Polak al heel sfeervol een meisje dat hulpeloos om zich heen slaat, een losgeslagen boei dobberend naar nergens en naar alle kanten.

Loveless

5

De vraag naar de mooiste scène ooit is niet eenvoudig te beantwoorden. De meest hartverscheurde daarentegen komt misschien wel uit LOVELESS ('Nelyubov') van Andrej Zvjagintsev. Een koppel dat gaat scheiden maakt vilein ruzie over wie de twaalfjarige zoon Aljosja meeneemt – ze willen hem niet, ze willen elk samen met hun nieuwe partner met een schone lei beginnen. Naar een internaat dan maar? En daarna kan hij naar het leger. Maar dan blijkt dat het kind alles gehoord heeft.

The Secret Life Of Walter Mitty

3

Jezelf casten als ster in je eigen film … het is iets dat Clint Eastwood en Charlie Chaplin zich eigen maakten, dat Rowan Atkinson liet samensmelten met zijn mr. Bean-alias, Roberto Benigni een Oscar opleverde en Joseph-Gordon Levitt vorig jaar naar Gent bracht.

Voyage à travers le cinéma français

4

VERHELDEREND, DEZE ruim drie uur durende prachtige rondrit door de Franse film tussen 1930 en '70 met als ervaren gids Bertrand Tavernier, zelf filmmaker en filmhistoricus. Vijf jaar lang heeft hij aan deze documentaire gewerkt – een waar huzarenstuk - die een verfrissende visie serveert op een belangrijke periode in de geschiedenis van de Franse film. Nieuw is dat Tavernier nu eens niet een en ander bekijkt door de prisma of vanuit (de filmers van) de nouvelle vague.

Adieu Michèle Morgan (1920-2016)

0

De zwarte baret en de glimmende regenjas uit het voor (de toen 17-jarige) Michèle Morgen iconische 'Le quai des brumes' (Marcel Carné, 1938) waren een idee van Coco Chanel. “Je hebt mooie ogen, weet je”, ontlokte haar verschijning aan deserteur Jean Gabin die op de troosteloze kade op het schip wachtte dat hem naar Venezuela moest brengen. Het werd een van de beroemdste citaten uit de Franse film die Morgans verdere carrière onuitwisbaar zou tekenen.

Bohemian Rhapsody

2

Ongrijpbaar, theatraal en enigmatisch. Het zijn slechts enkele woorden die de essentie van popgod Freddie Mercury proberen te vatten. Hij was de koning van de glamrock, een charismatische diva die kitsch tot kunst wist te verheffen. Zijn levensverhaal zou een fantastische film moeten opleveren, een waanzinnig relaas van de man wiens talent merkwaardiger was dan zijn gigantische overbeet. Helaas is BOHEMIAN RHAPSODY niet die film.

Pagina's