Zoeken

They Shall Not Grow Old

3

“Hi, mum”, horen we een Westfrontsoldaat zeggen wanneer hij voor de camera van een anonieme cameraman naar het thuisfront zwaait. In vrolijke kleuren, want Peter Jackson heeft oude documentaire beelden nieuw leven ingeblazen voor THEY SHALL NOT GROW OLD. Toch ademt de meest persoonlijke film van de regisseur van ‘King Kong’ tragische tristesse uit.

The Legend of Tarzan

3

Het is geen geheim dat koning Leopold II zijn privékolonie Kongo-Vrijstaat met ijzeren hand bestierde en dat er in zijn naam zware mishandelingen plaats vonden en slavernij er normaal was. Maar toch is het even slikken als Samuel L. Jackson zijn verhaal over zijn deelname aan de genocide van de Noord-Amerikaanse indianen besluit met te zeggen dat hij “zich toen net zoals de Belgen voelde”. Het is de eerste keer dat in een groots opgezet Hollywoodspektakel het koloniale verleden van België aan de kaak wordt gesteld.

Foxtrot

4

De Israëlische filmmaker Samuel Maoz beroert mensen. Al zeker in zijn geboorteland, waar velen hem zien als een nestbevuiler. Acht jaar na zijn debuut Lebanon levert de ex-militair met FOXTROT opnieuw een omstreden maar (in Venetië) bekroonde film af. Een intieme tragedie in drie bedrijven over de absurditeit en de traumatische impact van oorlog.

The Hateful Eight

3

“The Eighth Film by Quentin Tarantino", lezen we ter introductie, in een lettertype dat zo van "The Fourth Film by Quentin Tarantino" ('Kill Bill') zou kunnen komen. Met THE HATEFUL EIGHT, waarin evenveel westernpersonages met elkaar in bloedig duel treden, borduurt Tarantino ijverig voort aan zijn oeuvre.

Big Game

2

De premisse van BIG GAME is geniaal in zijn debiliteit: de zwarte president van de Verenigde Staten komt in de Finse wildernis terecht wanneer terroristen de Air Force One uit de lucht knallen.

Glass

4

“They always underestimate the mastermind”, zegt Elijah Price' moeder in GLASS. Een knipoog naar M. Night Shyamalan, het regiegenie dat ons met een cameo als koper van bewakingscamera's een stukje van zijn nieuwste thriller puzzel aanreikt. De met The Sixth Sense en Unbreakable tot Hollywood-halfgod verheven filmmaker werd té vlot beschouwd als een overambitieuze cineast in vrije val ('The Happening', 'After Earth') die enkel als bescheiden B-filmer ('The Visit', 'Split') zijn comeback maakte.

Pagina's

onomatopee