Zoeken

Love, Simon

3

De openingsscène stelt Simon voor alsof je naar een homevideo kijkt. “I’m just like you”, zegt hij, toch als je een kerngezin met drie auto’s, een hond en een huis met beige interieur aanspreekt.

The Master

4

“De periode vlak na WOII was er een waarin mensen met groot optimisme naar de toekomst keken,” vertelt Paul Thomas Anderson, “maar het was tegelijk ook een periode waarin men terugblikkend moest omgaan met pijn en dood”. THE MASTER peilt via de relatie tussen een leider en zijn volgeling naar de rusteloosheid, de dromen en de driften van getourmenteerde, beschadigde zielen.

Phantom Thread

4

De meticuleuze, bijna maniakale modeontwerper in Paul Thomas Andersons PHANTOM THREAD is een rol op maat van Daniel Day-Lewis, die heeft aangekondigd daarmee zijn laatste rol te hebben gespeeld.

Interview: Olivier Meys over Bitter Flowers

3

“De mooiste bloemen bloeien na een hele koude winter”, zegt Lina’s echtgenote liefdevol tegen haar in de eerste helft van de film. Die woorden vormden de inspiratie voor de titel 'Bitter Flowers'. Ze gaan bitter klinken wanneer Lina, die naar Parijs trekt in de ijdele hoop meer te verdienen, in de prostitutie terechtkomt.

Interview Richard ‘Donnie Darko’ Kelly (II)

5

Een interview voor de Q&A met Richard Kelly tijdens de avant-première van de re-release van DONNIE DARKO in Cinéma Galeries bood de kans dieper in te gaan op zijn visie op filmmaken en wonden bloot te leggen. Want de manier waarop ‘Southland Tales’ met voor het festival typische pathos publiekelijk werd afgemaakt tijdens het festival van Cannes deed pijn. Toch wil de regisseur zijn film maudit niet loslaten.

Katrien Vermeire over Der Kreislauf

3

ARGOS cureert tot 4 september het online programma On the Beach, met films van vijf Belgische kunstenaars. Ook 'Der Kreislauf' van Katrien Vermeire (2014) maakt deel uit van de selectie. Wij interviewden haar naar aanleiding van haar bezoek op Visite Festival in 2019.

Interview met Jan Rastelli (I)

0

“Gaat het slecht met de arthouses? Natuurlijk, maar de hele cinema doet het slecht! Nationaal gingen we in 2007 weer zeven procent naar beneden terwijl er in Oostende zelfs zalen bijkwamen. De cijfers zijn niet goed en arthouses zien daar meer van af omdat onze aantallen kleiner zijn. Anderzijds ben ik geneigd te denken dat als er cinema zal blijven bestaan, het de arthouses zullen zijn. Veeleer de kleine zalen in de steden dan de grote mastodonten aan de rand van de stad”. Aan het woord is STUDIO LEUVEN-bezieler Jan Rastelli, lid van een heuse cinemadynastie en zoon van de grote Vlaamse arthousepionier Jos Rastelli. Vader Jos richtte in het woelige Leuven van 1968 de STUDIO op, een arthouse die nu door zoon Jan wordt gerund en een monument blijft voor studenten en cinefielen.

Reportage: Rabot

4

In 2012 vroeg het Gentse Kinderkunstencentrum Christina Vandekerckhove een documentaire te maken over de Rabotwijk. Ze versierde scenariosteun van het VAF en deed research, maar kwam vast te zitten. “Ik liep letterlijk verloren in de wijk”, zegt Vandekerckhove. “Tot ik hoorde dat de sociale woonblokken, de drie torens, tegen de vlakte zouden gaan en dat iedereen op termijn zou moeten verhuizen. Dáár wou ik een film over maken."

Pagina's

onomatopee