Zoeken

The Beguiled

3

Thomas Cullinans southern gothic-roman 'A Painted Devil' over een rond ras en geslacht draaiend conflict in een afgelegen kostschool tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog werd tweemaal verfilmd als 'The Beguiled'. Eenmaal, in 1971 door machoregisseur Don Siegel, verteld vanuit mannelijk perspectief; eenmaal, in 2017 door de feminiene filmmaker Sofia Coppola, verteld vanuit vrouwelijk standpunt. Een ander perspectief dat twee sterk verschillende films oplevert over één thema: de 'oorlog' tussen man en vrouw.

The Beguiled

3

Sofia Coppola heeft zich altijd een houding moeten geven tegenover beroemde voorgangers, in de eerste plaats haar vader. Niet toevallig heerst de spanning tussen overgeërfd privilege en solitaire vervreemding over haar werk.

Twixt

3

Net toen 3D hip leek dankzij Steven Spielberg, Wim Wenders en Martin Scorsese wou een ander prestigieus cineast tegengas geven. Voor Francis Ford Coppola is het formaat immers een gimmick die slechts bij spaarzaam gebruik iets toevoegt. Dat wou hij illustreren door 3D één keer te laten inbreken in zijn digitale experimentele horrorthriller TWIXT. Een vervreemdingseffect om de kijker uit het verhaal te halen.

The Bling Ring

3

De grote leegte die schuilgaat achter roem en rijkdom fascineert Sofia Coppola.

Le prince oublié

2

Omar Sy, bekend van ‘Les intouchables’ en bezig aan een reeks al dan niet geslaagde Franse komedies en vederlichte drama’s, ziet als vader van Sofia zijn dochter van zich wegdrijven. Kan de verbeelding hun sprookje redden?

Peggy Sue Got Married

4

Nu we bijna met een achteruitkijkspiegel kunnen focussen op de jaren 2010, richt Columbia Pictures de volgspot op de jaren 80. Niet echt hoogdagen in Hollywood, met veel geformateerde films die ver verwijderd waren van de wilde New Hollywoodparels. Toch zijn er (her)ontdekkingen te doen. Zoals Francis Ford Coppola’s PEGGY SUE GOT MARRIED.

Pagina's

onomatopee