Zoeken

Philomena

4

Stephen Frears houdt ervan in zijn films sterke vrouwen te portretteren. Zijn filmografie staat er bol van. Het waargebeurde verhaal van de Ierse Philomena dateert van ongeveer tien jaar geleden en vertelt ongeveer hetzelfde hallucinante verhaal als ‘Little Black Spiders’ van Patrice Toye (over tienermoeders en de hen afgenomen baby’s), ook gezien of beter nog aangevoeld vanuit de moeder zelf dus maar hier wel met terugwerkende kracht. Stephen Frears maakte er een bioscoopfilm van, in de eerste plaats gesmaakt dankzij een Oscarwaardige moederrol van Judi Dench.

Extremely Loud & Incredibly Close

3

kan Hollywood boeken verneuken? Reken maar, en de op serieuze thema's geilende Stephen Daldry is daarvan het beste bewijs. Zijn kurkdroge literatuurverfilmingen The Hours en The Reader kapseisden onder gepolijst perfectionisme en morele betweterigheid. Samen met het casten van de bordkartonnen has beens Tom Hanks en Sandra Bullock voor de hoofdrollen en de vaak in de karikatuur-val trappende Max von Sydow en John Goodman in bijrollen, voorspelde dat niet veel goeds voor de verfilming van Jonathan Safran Foers in 2005 gepubliceerde hartverscheurende 9/11-roman 'Extremely Loud & Incredibly Close'.

Meek's Cutoff

4

De Amerikaanse onafhankelijke cinema heeft een nieuw icoon: Kelly Reichardt. De cineaste maakte indruk met twee roadmovies: Old Joy, waarin twee vrienden een geïmproviseerde wandeling door een woud maken en Wendy and Lucy over een jonge vrouw die op zoek gaat naar een job en haar hond. Het kader, de personages en de thema's zijn telkens typisch Amerikaans maar stilistisch is het allesbehalve mainstream. Reichardt heeft een zwak voor slow cinema, voor films die de tijd nemen om ervaringen, plaatsen, situaties en mensen minutieus te ontleden. Warm en empathisch.

Il capitale umano

3

De titel van de film ‘Menselijk kapitaal’ is een economische term die de menselijke meerwaarde (kennis, opleiding, sociaal milieu, culturele bagage …) aanduidt, de positieve bijdrage in het economische productieproces.

The Ides of March

0

“Beware the Ides of March!” zijn de woorden van een ziener voor Julius Caesar in Shakespeares gelijk- namige stuk. Met die waarschuwing voorspelde hij het complot en de moord op 15 maart op Caesar met 23 messteken.

Gemma Bovery

3

Warme bakker Martin Joubert is verslingerd aan literatuur, met een voorliefde voor tragische, 19de-eeuwse heldinnen, zoals Emma Bovary – Flauberts prototype van de vrouw die op zoek is naar een onbereikbare liefde, en die zich continu verveelt.

Song for Marion

3

De levenslustige Marion weet precies hoe ze moet omgaan met haar brommerige man, die zo moeilijk zijn gevoelens uit. Zij is heel erg ziek, hij zorgt met hart en ziel voor haar, al is het op zijn mopperige manier.

Marriage Story

4

“Happy people have no stories”, zongen de Ierse punkrockers van Therapy? in de nineties. Hun rauwe directheid ligt ver van cineast Noah Baumbach, wel hebben zijn personages verhalen, veel verhalen. Vaak zijn ze praatjesmakers die hun onzekerheden en neuroses verpakken in een oeverloze, ironische woordenstroom. Clever en bijdehand. Altijd het gepaste antwoord klaar, ook als dat eigenlijk hoogst ongepast is.

Django Unchained

4

Met DJANGO UNCHAINED wou ik de visie van ‘Birth of a Nation’ op slavernij counteren,” stelt Quentin Tarantino, “D.W. Griffiths film gaf de Ku Klux Klan een nieuw elan en was zo verantwoordelijk voor al het bloed dat door racisme tot de jaren 60 werd vergoten.”

onomatopee