Zoeken

Beast Animation over Rintje

4

Het recente succes van 'Ma vie de courgette' bij publiek en filmkritiek, nieuwe tv-producties voor kinderen maar ook het psychologisch drama 'Anomalisa' bewijzen dat stop-motion als techniek weer “in” is. Wij vroegen hoe dat komt aan Steven De Beul en Ben Tesseur van de Mechelse stop-motionstudio Beast Animation. Zij regisseerden de 26 afleveringen tellende tv-reeks RINTJE die zowel in Vlaanderen (Ketnet) als Nederland (AVROTROS) op de buis was. Een compilatie van 9 afleveringen van RINTJE loopt vanaf 24 mei in de Vlaamse bioscopen.

Interview Richard ‘Donnie Darko’ Kelly (II)

5

Een interview voor de Q&A met Richard Kelly tijdens de avant-première van de re-release van DONNIE DARKO in Cinéma Galeries bood de kans dieper in te gaan op zijn visie op filmmaken en wonden bloot te leggen. Want de manier waarop ‘Southland Tales’ met voor het festival typische pathos publiekelijk werd afgemaakt tijdens het festival van Cannes deed pijn. Toch wil de regisseur zijn film maudit niet loslaten.

Opkomst van de kwaliteitsserie, aflevering 5: Opvallende overeenkomsten tussen film en serie

0

In de vorige aflevering zagen we dat grote talenten van de filmwereld zich steeds vaker aan een reeks verbinden (showrunners, scenaristen, filmmakers, acteurs …). Vele grenzen tussen de dramaserie en de bioscoopfilm zijn inderdaad weggevallen. We bekijken hun wisselwerking in deze voorlaatste aflevering.

Montgomery Clift (I): De wonderjaren (1946-'56)

0

Dit jaar is het precies vijftig jaar geleden dat de Amerikaanse acteur Montgomery Clift (1920-1966) overleed. Clift geldt als de voorloper van een hele generatie method-acteurs zoals Marlon Brando en James Dean, die later het witte doek zouden veroveren. In tegenstelling tot Brando en Dean koos Montgomery Clift voor een meer intellectuele benadering van method acting. Geleidelijk aan verloor hij zijn status als innovator, waardoor hij vandaag enkel bekend is bij filmhistorici en cinefielen. Een poging tot rehabilitatie dringt zich op. Dit eerste deel beschrijft de jonge jaren van de acteur.

Adieu Albert Finney (1936-2019)

0

Met zijn stevige postuur en schalkse blik typeerde Albert Finney in de jaren 60 de ruwe, non-conformistische Britse arbeider die in een opwelling van verzet de ouderwetse truttigheid van de Britse samenleving afzwoor. Het ‘kitchen sink’-realisme uit zijn debuutfilms heeft hij nooit afgezworen. Ook in zijn succesrol in Steven Soderberghs 'Erin Brockovich' (2000) legde hij op sociaal vlak de lat gelijk.

Adieu Rip Torn (1931-2019)

5

In ‘Dodgeball’ slingerde hij als trainer moersleutels naar zijn atleten, in ‘Maidstone’ ging hij Norman Mailer te lijf met een hamer: Rip Torn liet een stevige indruk na, als method- én satirisch acteur.

Nienke Deutz over Bloeistraat 11

4

De tweede kortfilm van Nienke Deutz is ferm in de smaak gevallen. Dat jury’s op internationale festivals vielen voor het aandoenlijke, knutselachtige van BLOEISTRAAT 11, is gebleken uit een waslijst aan prijzen, waaronder de Cristal du Court Métrage in Annecy. Het Belgische publiek staat de film snel te ontdekken in een ongezien brede bioscooprelease van een kortfilm.

Opkomst van de kwaliteitsserie, aflevering 2: Omwenteling

0

De Golden Age of Television. Zo wordt de huidige situatie in het Amerikaanse serielandschap triomfantelijk genoemd. In deze aflevering van onze reeks over televisieseries bekijken we hoe technologische, economische, sociale en creatieve veranderingen geleid hebben tot de veelheid aan kwaliteitsvolle series die ons vandaag bereiken.

Archief: Adieu Agnès Varda

5

Vandaag schijnt de zon, al heeft de altijd stralende Agnès Varda ons op 90-jarige leeftijd verlaten. De carrière van het icoon startte in 1954, bijna gelijk met het ontstaan van 'Filmmagie', destijds 'Film en televisie' (°1956). We hebben haar films gevolgd vanaf het prille begin tot vandaag. Een staalkaart van de belangrijkste artikels (en films) kan je raadplegen in de verschillende archiefstukken hieronder.

Opkomst van de kwaliteitsserie, aflevering 3: Vertelvormen

0

De kwantitatieve en kwalitatieve opmars van de serie brengt ons als kijkers in contact met diverse vormen van vertellen, verwant aan film en literatuur, maar met een eigen invulling.

Pagina's

onomatopee