Zoeken

Suzanne

3

Toen Katell Quillévéré (Un poison violent) in Cannes met haar tweede film de Semaine de la Critique mocht openen zei de Française: “Ik probeer een spreidstand tussen Maurice Pialat en Douglas Sirk”. Het over een tijdspanne van 25 jaar lopende SUZANNE houdt het midden tussen een naturalistische coming-of-agekroniek en een epische familiesaga.

Pas Son Genre

4

Parisien Clément, leerkracht filosofie, wordt voor een jaar naar een school in Arras gestuurd. En ook al kan hij om de drie dagen telkens terug naar Parijs, toch voelt hij zich min of meer verbannen. Protesteren helpt niet. En het is maar voorlopig wordt hem meegedeeld.

The Spirit of '45

3

Wie schakelt er nu de politie in tegen arbeiders? Zo vraagt een verontwaardigde Britse mijnwerker in een betogende menigte. Waarop cineast Ken Loach stoutweg een beeld inlast van Margaret Thatcher die haar hand opsteekt. Meteen is de toon van de documentaire THE SPIRIT OF ‘45 gezet.

Réparer les vivants

4

“Ik hoop dat ik met Réparer les vivants een een erg emotionele, menselijke film gemaakt heb over een onderwerp dat, hoewel het een verworven recht is in Frankrijk, nog altijd moeilijk bespreekbaar blijft”, zei Katell Quillévéré (°1980) toen we haar interviewden tijdens Film Fest Gent. “Terwijl het juist een heel mooi gegeven is en aangeeft hoe cruciaal het is om deel uit te maken van een gezin en een gemeenschap. Een samenleving die levens verlengt is een warme gemeenschap.” Maar ook: “Een hart is een heel mooi geschenk.”

Réparer les vivants

3

In haar derde speelfilm, na Suzanne en Un poison violent, bewijst de cineaste Katell Quillévéré dat ze de taal van cinema meester is. Twee verhalen komen in RÉPARER LES VIVANTS samen door de bijna mechanische maar bijzonder gevoelige harttransplantatie.

Mommy

4

“Na vijf films heb ik al een soort oeuvre,” zegt de altijd nog maar 25-jarige Canadese wonder boy Xavier Dolan, “maar dat was nooit de bedoeling. Alles loopt veel instinctiever, ik maak films wanneer ik voel dat ik ze moet maken. Ik wil me telkens vernieuwen en hoop op mijn 30ste nog dingen te zeggen te hebben.” Hoe zijn films er dan gaan uitzien valt moeilijk te zeggen, want hij blijft evolueren, interessant zal het hoe dan ook zeker zijn. Als filmmaker wordt Dolan immers alsmaar sterker. MOMMY is zijn beste film tot nog toe.

Pagina's