Zoeken

Bullet to the Head

3

“De tijd dat ik door de studio’s werd ingehuurd is voorbij,” vertelt Walter Hill (°1942), “Hollywood wil geen oude regisseurs”. Tien jaar na zijn laatste bioscoopfilm, het boksdrama Undisputed, en twaalf jaar na het hem uit handen genomen Supernova is Hill terug met de stripverfilming BULLET TO THE HEAD.

Paradise

4

De Russische filmveteraan Andrej Konchalovski peilt de wonden van de Tweede Wereldoorlog via een visueel verbluffende en experimenteel vormgegeven parabel over de kruisende paden van drie gedoemde mensen. Het zwart-witdrama PARADISE leverde hem in 2016 de regieprijs op in Venetië en bevestigde samen met ‘The Postman’s White Nights’ (2014) zijn comeback.

Creed II

2

In de originele 'Rocky' uit 1976 speelt Stallone (die tevens het script schreef) de Amerikaanse 'everyman', een bokser uit Philadelphia (‘The Italian Stallion’), die een kamp aangaat met toenmalig wereldkampioen Apollo Creed. De underdog verrast na een harde training de kampioen en schopt het tot held. Er volgden nog vijf sequels waarin het bovenstaande plot, met hier en daar een variatie, zich zou herhalen. Anno 2015, negen jaar na de laatste Rocky, blies 'Creed' de boksmythe nieuw leven in.

The Promise

3

Een historisch Hollywooddrama dat draait rond een episch liefdesverhaal is niet zo uitzonderlijk. Dat de amoureuze passies oplaaien in de context van de volkerenmoord op de Armeniërs tijdens de laatste dagen van het Ottomaanse Rijk is wél ongewoon. De Ierse 'genocidespecialist' Terry George ('Hotel Rwanda') heeft met THE PROMISE dit omstreden stuk geschiedenis boeiend verfilmd. Om meteen van antwoord te worden gediend door 'The Ottoman Lieutenant', een in Turkse propaganda gedrenkt oorlogsdrama van Joseph Ruben ('Sleeping with the Enemy').

Machete Kills

1

De fun duurt maar zolang hij duurt. Robert Rodriguez moet stilaan gedacht hebben dat hij onfeilbaar was.

Take Us Home

3

“Dit is mijn cadeau aan mijn ploeg”, zei de Antwerpse acteur en filmmaker Luk Wyns toen hij een week voor de officiële Kinepolispremière op 5 oktober glimmend van trots TAKE US HOME voorstelde. Zijn cadeau is een 75 minuten durende bioscoopdocumentaire, zijn (voetbal)ploeg Royal Antwerp F.C..

Interview met Jan Rastelli (I)

0

“Gaat het slecht met de arthouses? Natuurlijk, maar de hele cinema doet het slecht! Nationaal gingen we in 2007 weer zeven procent naar beneden terwijl er in Oostende zelfs zalen bijkwamen. De cijfers zijn niet goed en arthouses zien daar meer van af omdat onze aantallen kleiner zijn. Anderzijds ben ik geneigd te denken dat als er cinema zal blijven bestaan, het de arthouses zullen zijn. Veeleer de kleine zalen in de steden dan de grote mastodonten aan de rand van de stad”. Aan het woord is STUDIO LEUVEN-bezieler Jan Rastelli, lid van een heuse cinemadynastie en zoon van de grote Vlaamse arthousepionier Jos Rastelli. Vader Jos richtte in het woelige Leuven van 1968 de STUDIO op, een arthouse die nu door zoon Jan wordt gerund en een monument blijft voor studenten en cinefielen.