Zoeken

Archief: Jonathan Demmes Stop Making Sense

4

STOP MAKING SENSE, de concertfilm van het gelijknamige album van Talking Heads, blijft bijna dertig jaar na zijn release overeind staan. Cinema Zuid in Antwerpen bouwt een feestje en herneemt de film. Wij hernemen de recensie van januari '85.

On the Road

4

De verfilming van Jack Kerouacs Beat-klassieker 'On the Road' leek lang een gedoemd project. Onder anderen Coppola en Van Sant beten er zich de tanden op stuk. Tot de Braziliaan Walter Salles (‘The Motorcycle Diaries’) in het streven van de Beat-generatie om intenser te leven en in hun nood om te experimenteren een universele insteek zag: “Het is de voorbode van de gedragsrevolutie die ons vrijer maakte”.

Call Me by Your Name

4

Het is al een tijdje uitkijken naar Luca Guadagnino’s 'Suspiria'-remake, maar ondertussen brak de Italiaanse regisseur van 'Io sono l’amore' en 'A Bigger Splash' definitief door met de om een sequel smekende arthousehit CALL ME BY YOUR NAME. Een aangrijpend en subtiel coming-of-ageverhaal over seksueel ontwaken en eerste liefde onder de brandende Italiaanse zon.

This Must Be The Place

4

Cheyenne. De tred traag, de stap vermoeid, de stem wat verwijfd, de make-up overdreven gothic. Hij kleedt zich als vrouw, maquilleert zich nadrukkelijk en verft zijn haar zwart. Zijn gelaatrimpels verraden een en al tristesse. En met zijn recalcitrante dochter ligt hij overhoop.

Ask Dr. Ruth

1

Op de vlucht voor de nazi’s zette haar familie Karola Ruth Siegel op de trein naar Zwitserland. Grofweg zestig jaar later is seksuoloog Ruth Westheimer een begrip op de Amerikaanse televisie. Documaker Ryan White pluist haar onwezenlijke levensweg uit.

Cartoonists, Foot Soldiers of Democracy

3

Persvrijheid is de lakmoesproef van de democratie. In een wereld waar grote politieke, commerciële en religieuze belangen op het spel staan, komt die alsmaar meer in het gedrang.

Miele

3

Het Italiaans voor honing is Miele, niet toevallig de schuilnaam waarachter Irene zich verbergt. Haar alias is veeleer bitterzoet, want ze komt aan de kost door (doodzieke) mensen, die daarvoor betalen, te helpen om uit het leven te stappen.

Leto

3

Hoe keken wij naar de Sovjet-Unie tijdens onze roaring eighties en hoe hebben de Sovjets de punk en new wave beleefd vóór de val van de Berlijnse Muur? De Russische regisseur Kirill Serebrennikov serveert in LETO een dubbelzinnige zomerse revolutie.

Pagina's