Zoeken

Song to Song

4

“Sinds de triomf van 'The Tree of Life' blijft Terrence Malick koppig dezelfde narratieve software gebruiken,” schreef Le Monde toen het SONG TO SONG in 250 woorden neersabelde. "Stormachtige montage, shots gedrenkt in eenzelfde bad van licht en geluid, voice-over commentaar en acteurs neergepoot in paradijselijke decors. Maar wat ons toen deed trillen van opwinding dompelt ons nu onder in een mix van onverschilligheid en verbijstering.”

To The Wonder

4

Dans, spring, ren, buitel en bewonder. Maria, l'amoureuse, doet het allemaal, constant, altijd in beweging, maakt pirouettes, dolt en met haar de camera, gegangmaakt door een voice off en voortgestuwd ook nog eens door de muziek.

Joe

4

Nadat hij met enkele dwaze komedies op de dool leek, keert de Amerikaanse onafhankelijke cineast David Gordon Green terug naar zijn Zuiderse roots en zijn spiritueel realisme met twee vlak na elkaar gedraaide drama's: de buddy movie Prince Avalanche en de boekverfilming JOE. Twee aangrijpende ballades die beschadigde mensen en hun genadeloze omgeving in beeld brengen. Poëtisch én explosief.

Mud

4

“It's A Man's World”. Net zoals de in het Amerikaanse Zuiden verankerde literatuur staat in de films Jeff Nichols het mannelijkheidsbeginsel centraal. En uiteraard is zijn mannenwereld problematisch. De drie films van deze leerling van Terrence Malick voeren mannen-in-crisis op. Na de botsende broers van Shotgun Stories en de paranoide vader van Take Shelter zijn er nu de teenagers die een outlaw tot ersatz-vader bombarderen in het rond Old Man River (Mississippi) gedrapeerde coming-of-age sprookje MUD.

Ain't Them Bodies Saints

4

“Ik hou van Texas en zijn prachtige landschappen”, zegt filmregisseur David Lowery. “Het contrast tussen het intieme verhaal dat ik wil vertellen en de epische achtergrond waartegen het zich afspeelt is perfect voor deze film.

The Revenant

4

Bekroond als beste film, met de beste acteur (DiCaprio) en de beste regie bleek THE REVENANT de grote laureaat op de uitreiking van de Golden Globes, het broertje van de Oscars. Ontpopt deze film zich nu als de grote favoriet voor de Oscars of als een outsider? Wie zal het zeggen? Behalve een recensie besteden we graag aandacht aan (de comeback van) muziekcomponist Ryuichi Sakamoto.

Thelma

4

De jonge Noorse cineast Joachim Trier creëert een onbehaaglijk, nachtmerrieachtig gevoel met THELMA, een modern sprookje over religieuze repressie, hekserij en een meisje in de greep van haar seksualiteit én bovennatuurlijke krachten. Een Scandinavische versie van De Palma's ‘Carrie’ die twijfel zaait over de grens tussen perceptie en werkelijkheid.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

4

Met Golden Globes en Oscarbekroningen voor haar monumentale vertolking is THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI ongetwijfeld de film van actrice Frances McDormand, maar het gitzwarte wereldbeeld en de donkere humor dragen ook de stempel van de Ier Martin McDonagh, de lichtjes cynische regisseur van 'In Bruges' en 'Seven Psychopaths'.

Nebraska

4

Hoe relevant zijn films die geen interesse tonen in het leven en de dromen van gewone mensen? Die vraag naar de artistieke en sociale betekenis (lees: de zin) van wat we te zien krijgen duikt al te vaak op bij zowel mainstream- als arthousecinema.

Oslo, 31. August

4

“Het leven is goed”, zegt een dokter. “Goed waarvoor”, vraagt zijn patiënt. Deze ontnuchterende dialoog kleurde Le Feu Follet, een melancholische film van Louis Malle uit 1963 over een in een diepe existentiële crisis verkerende alcoholist. De Noorse cineast Joachim Trier (Reprise) baseert zich voor OSLO, 31. AUGUST op dezelfde (uit de jaren 20 daterende) roman van Pierre Drieu La Rochelle. Trier focust op 24 uur uit het leven van een moeizaam herstellende drugsverslaafde.

Pagina's