Zoeken

Song to Song

4

“Fuck the system, we make our own system!” brullen de Zuid-Afrikaanse rappers van Die Antwoord terwijl Terrence Malick met kinetische slow motion-dansbeelden SONG TO SONG opent. Een opgestoken middelvinger mét knipoog van een maverick-regisseur die niet maalt om zijn outsiderstatus. Sterker nog, die lacht omdat hij door zijn golf narratief experimentele films ('To the Wonder', 'Knight of Cups', 'Voyage of Time') zo uit de gratie viel dat Indiewire rondvroeg “of critici hun geduld verloren zijn met Terrence Malick”. “Ja”, antwoordden velen.

A Hidden Life

4

Na lyrische filmgedichten en experimentele essays knoopt Terrence Malick weer aan bij narratieve cinema. A HIDDEN LIFE laat in een agrarisch universum naziterreur botsen met harmonie, liefde en morele principes.

To The Wonder

4

Dans, spring, ren, buitel en bewonder. Maria, l'amoureuse, doet het allemaal, constant, altijd in beweging, maakt pirouettes, dolt en met haar de camera, gegangmaakt door een voice off en voortgestuwd ook nog eens door de muziek.

Joe

4

Nadat hij met enkele dwaze komedies op de dool leek, keert de Amerikaanse onafhankelijke cineast David Gordon Green terug naar zijn Zuiderse roots en zijn spiritueel realisme met twee vlak na elkaar gedraaide drama's: de buddy movie Prince Avalanche en de boekverfilming JOE. Twee aangrijpende ballades die beschadigde mensen en hun genadeloze omgeving in beeld brengen. Poëtisch én explosief.

Mud

4

“It's A Man's World”. Net zoals de in het Amerikaanse Zuiden verankerde literatuur staat in de films Jeff Nichols het mannelijkheidsbeginsel centraal. En uiteraard is zijn mannenwereld problematisch. De drie films van deze leerling van Terrence Malick voeren mannen-in-crisis op. Na de botsende broers van Shotgun Stories en de paranoide vader van Take Shelter zijn er nu de teenagers die een outlaw tot ersatz-vader bombarderen in het rond Old Man River (Mississippi) gedrapeerde coming-of-age sprookje MUD.

Ain't Them Bodies Saints

4

“Ik hou van Texas en zijn prachtige landschappen”, zegt filmregisseur David Lowery. “Het contrast tussen het intieme verhaal dat ik wil vertellen en de epische achtergrond waartegen het zich afspeelt is perfect voor deze film.

Knight of Cups

4

De mens vandaag is de weg kwijt. Aldus Terrence Malick.

The Revenant

4

Bekroond als beste film, met de beste acteur (DiCaprio) en de beste regie bleek THE REVENANT de grote laureaat op de uitreiking van de Golden Globes, het broertje van de Oscars. Ontpopt deze film zich nu als de grote favoriet voor de Oscars of als een outsider? Wie zal het zeggen? Behalve een recensie besteden we graag aandacht aan (de comeback van) muziekcomponist Ryuichi Sakamoto.

The Disappearance of Eleanor Rigby

4

De liefde, al dan niet tussen man en vrouw. Talloze films zijn er al over gemaakt. En toch weet de als regisseur debuterende Ned Benson dat vanuit een originele invalshoek te benaderen. Hij maakte er een hartveroverend tweeluik van: het uit elkaar groeien van een koppel, schrander bekeken, ervaren door de ogen van de man (HIM) én intens beleefd en gezien vanuit de vrouw (HER). Ieder zijn waarheid. Subliem. Als meerdimensionale zedenschets én als aan de ziel klevende love story.

Blade Runner 2049

5

BLADE RUNNER 2049 leek een slecht idee. De zoveelste marketing-gestuurde lancering van een blockbusterfranchise. Maar gelukkig is Denis Villeneuve zelf geen fan van 'moderne' herwerkingen van jaren 80-films en geeft hij een contemplatieve twist aan het immersive cinema-spektakel. Door ons onder te dompelen in de geest en het emotionele leven van de protagonisten van het door Philip K. Dick en Ridley Scott geïnspireerde dystopische neonoir sciencefictionverhaal maakt Villeneuve zijn eigen 'The Godfather Part II'. Een sequel die beter (dramatischer, diepgaander en intenser) is dan de originele 'Blade Runner'.

Pagina's