Zoeken

Midsommar

3

Op veel vlakken oogt Ari Asters nieuwe oefening in het horrorgenre toegankelijker dan zijn veelgeprezen voorganger ‘Hereditary’. Met gemakkelijk leesbare hoofdpersonages en een meer verhalende opbouw zet Aster de kijker echter kordaat op het verkeerde been. Dit is een film die gedoemd is om door een groot deel van het publiek uitgespuwd te worden.

The Secret

2

“Elk jaar verdwijnen er 75.000 kinderen in de V.S.,” lezen we in de begintekst van de Frans-Amerikaanse coproductie THE SECRET (THE TALL MAN in de VS), “de meeste onder hen worden, levend of dood, teruggevonden in de eerste uren en dagen na hun verdwijning. Zo'n 0,3% verdwijnt echter spoorloos”.
Behoorlijk beangstigend en de Franse cineast Pascal Laugier opent sfeervol.

It

3

Tijden veranderen. Waar de eerste verfilming van Stephen Kings 'It' (1990) in nostalgie en melancholie gedrenkt was en vooral via suggestie angst creëerde, is de nieuwe versie gewelddadige, apocalyptische en expliciete horror die ons via effecten wil doen schrikken en walgen.

Countdown

3

De Amerikaanse kortfilmer Justin Dec maakt zijn langspeelfilmdebuut met een adaptatie van een eerdere vingeroefening. COUNTDOWN draait rond een app die het exacte tijdstip van iemands dood voorspelt en is een bescheiden maar intelligente horrorthriller die heel efficiënt klassieke en moderne thema's verstrengelt.

The Invisible Man

4

Leigh Whannell, scenarist van ‘Saw’ en ‘Insidious’, wil als regisseur iconische figuren actualiseren. Straks Snake Plissken via zijn ‘Escape from New York’-remake, nu al James Whales waanzinnige onzichtbare wetenschapper in THE INVISIBLE MAN. Een perspectiefwissel linkt angst voor en verzet tegen bedreiging met een feministische strijd tegen patriarchaal geweld.