Zoeken

Interview: Julie Mahieu en Jonas Geirnaert over De Dag

3

Na ‘Chaussée d’Amour’ (Nathalie Basteyns, 2016) brengt Telenet opnieuw een Vlaamse fictiereeks op het kleine scherm. Filmregisseurs Gilles Coulier (‘Cargo’) en Dries Vos (‘Bad Trip’) werkten samen voor de psychologische thrillerserie DE DAG, over een uit de hand gelopen bankoverval. Elke aflevering biedt een ander perspectief (van politie over gijzelnemers naar slachtoffers) op het gijzeldrama. Ook het scenario kwam tot stand door een samenwerking. Wij spraken met schrijversduo Julie Mahieu en Jonas Geirnaert.

The Mechanic

3

Nadat eind jaren 60 een nieuwe generatie Amerikaanse filmmakers de Hollywoodburcht had bestormd, surften in de jaren 70 ook Europese filmmakers op de New Hollywoodgolf. De Brit Michael Winner was er een van. In 1972 zette hij de zwijgzame acteur Charles Bronson op de kaart met het brutale, sombere en nihilistische THE MECHANIC.

Le confessioni

4

Al enige tijd in de bioscoop in Italië, gelauwerd op het Filmfestival van Karlovy Vary, en nu komt het schitterende LE CONFESSIONI van Roberto Andò dus hier in België in de bioscoop. Een pareltje zoals de Italiaanse film die om de zoveel tijd wel in petto heeft.

Interview Richard ‘Donnie Darko’ Kelly (I)

5

Op 15 juni verzorgden we de Q&A met Richard Kelly tijdens de avant-première van de re-release van DONNIE DARKO in Cinéma Galeries, de Brusselse bioscoop waar vanaf 24 juli de (Frans ondertitelde) director's cut van zijn cultfilm loopt. Het werd een fijn gesprek op de bühne en achter de schermen.

Widows

4

Vier weduwes nemen het heft over nadat hun echtgenoten het leven laten bij een uit de hand gelopen overval: ze vinden een notitieboekje met een gedetailleerde uiteenzetting voor ‘one last job’. Na ‘Hunger’, ‘Shame’ en ‘12 Years a Slave’ brengt Steve McQueen met heistfilm WIDOWS een verrassende genreoefening.

Tarde para la ira

4

Raúl Arévalo is een van de bekendste gezichten van de recente Spaanse film. In 'La isla mínima', bijvoorbeeld, vertolkte hij een stuurse detective en in Almodóvars 'Los amantes pasajeros' was hij een nichterige steward. Ook in het werk van Daniel Sánchez Arévalo (geen familie trouwens) was hij herhaaldelijk te zien, denk maar aan 'Gordos', 'La gran familia española' en 'Azuloscurocasinegro'. Jarenlang leurde hij met een persoonlijk project, maar het was wachten op publieke bijval – in korte tijd werd hij vijfmaal genomineerd voor de Goya’s, de Spaanse Oscars – en een ontmoeting met de juiste producenten voor hij zijn regiedebuut TARDE PARA LA IRA kon financieren. Met succes, want bij de recentste uitreiking van diezelfde Goya’s haalde hij er vijf onderscheidingen mee binnen, onder meer voor beste film en scenario.

The Last Son

2

Edward 'Ted' Kennedy was minder populair en mediageniek dan zijn broers Bobby en John Fitzgerald Kennedy. Over het zwarte schaap van de machtige clan zijn dan ook amper films gemaakt. THE LAST SON wekt sympathie op voor een tragische figuur.

Interview met Hong-jin Na

4

Het Brussels International Fantastic Film Festival (BIFFF) was zo onder de indruk van Hong-jin Na’s langspeeldebuut ‘The Chaser’ (2008) dat het speciaal daarvoor een thrillercompetitie oprichtte. Het festival lokte Na naar hun 37ste editie met een retrospectieve van zijn drie langspelers en een zetel in de internationale jury.

Shokuzai

4

Kiyoshi Kurosawa wierp zich eind jaren 90 op als een van de interessantste Japanse cineasten. Hij was eerst actief in het circuit van de yakuza- en softpornofilm. Via een reeks razend knappe onafhankelijke horrorfilms (o.m. Cure, Charisma, Séance) - waarvan sommige een inferieure Amerikaanse remake kregen (bijvoorbeeld Pulse) - werd hij een graag geziene gast op westerse filmfestivals. Met SHOKUZAI keert hij in grote vorm terug, na het fletse en prekerige Tokyo Sonata (2008).

Frères ennemis

4

Vergezeld door sterren Reda Kateb en Matthias Schoenaerts, de hechte vijanden uit de titel, stelde de Franse filmmaker David Oelhoffen zijn misdaadthriller FRÈRES ENNEMIS voor in de hoofdcompetitie van Filmfestival Venetië. De confrontatie tussen de twee ‘best friends forever’ speelt op het scherp van de snee.

Pagina's

onomatopee