Zoeken

The Sisters Brothers

4

Alhoewel de Franse cineast Jacques Audiard geen westernfan is, weet hij met THE SISTERS BROTHERS het genre nieuw leven in te blazen. In dit grappige én melancholische sprookje over trauma’s, geweld, beschaving, veranderende tijden en pacifistische utopieën zijn John C. Reilly, Joaquin Phoenix en Jake Gyllenhaal atypische cowboys.

The Missouri Breaks

4

Arthur Penns midden jaren 70 gedraaide western THE MISSOURI BREAKS trok aanvankelijk vooral aandacht omwille van het acteerduel tussen Marlon Brando en Jack Nicholson, maar belandde snel in de vergetelheid. Dankzij de blu-rayrelease (her)ontdekken we een ontluisterende antiwestern die meer is dan een legendarische badscène.

Django Unchained

4

Met DJANGO UNCHAINED wou ik de visie van ‘Birth of a Nation’ op slavernij counteren,” stelt Quentin Tarantino, “D.W. Griffiths film gaf de Ku Klux Klan een nieuw elan en was zo verantwoordelijk voor al het bloed dat door racisme tot de jaren 60 werd vergoten.”

The Rider

4

Na haar Native Americans-drama 'Songs My Brothers Taught Me' schetst de in Amerika werkende Chinese cineast Chloé Zhao de rodeo cultuur via een jonge indiaanse cowboy die na een val dreigt een outsider te worden in het macho cowboymilieu en een nieuwe zin moet geven aan zijn leven. THE RIDER balanceert subtiel op de grens van fictie en documentaire.

Sweet Country

4

Net als de zwarte thee in de openingsscène komen raciale spanningen en een klopjacht in de onherbergzame outback snel tot een kookpunt in SWEET COUNTRY. De Aboriginalregisseur Warwick Thornton, die met 'Samson and Delilah' (2009) eerder een liefdesverhaal tussen twee Aboriginaltieners filmde, laat er geen gras over groeien. De maker wil opvoeden én meeslepen.

The Sisters Brothers

4

“Een Amerikaanse droom? Nee, ik wilde niet per se in Amerika werken, Hollywood veroveren of een western maken”, zei Jacques Audiard tijdens een persconferentie op Deauville American Film Festival. “Na enkele claustrofobische films wou ik wél in grote open ruimtes werken.” Daarnaast wilde de regisseur vooral aan de slag gaan met Amerikaanse acteurs, en wie dan nog: Jake Gyllenhaal, John C. Reilly en Joaquin Phoenix.

The Hateful Eight

3

“The Eighth Film by Quentin Tarantino", lezen we ter introductie, in een lettertype dat zo van "The Fourth Film by Quentin Tarantino" ('Kill Bill') zou kunnen komen. Met THE HATEFUL EIGHT, waarin evenveel westernpersonages met elkaar in bloedig duel treden, borduurt Tarantino ijverig voort aan zijn oeuvre.

Hell or High Water

3

Cowboys of kapitalisme, wat is de hardnekkigste Amerikaanse mythe? Wanneer op geld beluste geweldenaars olie bespeuren, staat één ding vast: there will be blood. Zo ook in HELL OR HIGH WATER, een hedendaagse film over bankrovers op rooftocht door ruraal Texas, die een land in crisis schetst. Al treden de huidige cowboys hier dan wel in het strijdperk tegen wurgleningen en financiële aasgieren in stropdas.

Meek's Cutoff

4

De Amerikaanse onafhankelijke cinema heeft een nieuw icoon: Kelly Reichardt. De cineaste maakte indruk met twee roadmovies: Old Joy, waarin twee vrienden een geïmproviseerde wandeling door een woud maken en Wendy and Lucy over een jonge vrouw die op zoek gaat naar een job en haar hond. Het kader, de personages en de thema's zijn telkens typisch Amerikaans maar stilistisch is het allesbehalve mainstream. Reichardt heeft een zwak voor slow cinema, voor films die de tijd nemen om ervaringen, plaatsen, situaties en mensen minutieus te ontleden. Warm en empathisch.

The Salvation

3

Dogma-filmer Kristian Levring ziet THE SALVATION als “een eerbetoon aan de klassieke western.

Pagina's

onomatopee