Zoeken

Les Misérables

4

Oerbrits is filmregisseur Tom Hooper (Londen, °1972), die onder meer in 2005 de tv-miniserie ‘Elizabeth I’ met Helen Mirren maakte. In 2011 won hij de Oscar voor beste regie met ‘The King’s Speech’, een biopic over de spraakproblemen van de Engelse koning George VI, de vader van de huidige koningin Elizabeth II. Is deze Engelse cineast erin geslaagd het door en door Franse Les Misérables meer dan behoorlijk te verfilmen? Als musical?

The Promise

3

Een historisch Hollywooddrama dat draait rond een episch liefdesverhaal is niet zo uitzonderlijk. Dat de amoureuze passies oplaaien in de context van de volkerenmoord op de Armeniërs tijdens de laatste dagen van het Ottomaanse Rijk is wél ongewoon. De Ierse 'genocidespecialist' Terry George ('Hotel Rwanda') heeft met THE PROMISE dit omstreden stuk geschiedenis boeiend verfilmd. Om meteen van antwoord te worden gediend door 'The Ottoman Lieutenant', een in Turkse propaganda gedrenkt oorlogsdrama van Joseph Ruben ('Sleeping with the Enemy').

Interview: Olivier Meys over Bitter Flowers

3

“De mooiste bloemen bloeien na een hele koude winter”, zegt Lina’s echtgenote liefdevol tegen haar in de eerste helft van de film. Die woorden vormden de inspiratie voor de titel 'Bitter Flowers'. Ze gaan bitter klinken wanneer Lina, die naar Parijs trekt in de ijdele hoop meer te verdienen, in de prostitutie terechtkomt.

So Long, My Son

4

Twee Chinese films, 'Better Days' van Derek Kwok-cheung Tsang en 'One Second' van Zhang Yimou, werden begin dit jaar door de Chinese overheid van de Berlinale teruggetrokken. Wel in de hoofdcompetitie daar én kritisch over de maatschappelijke ontwikkelingen in China: SO LONG, MY SON van Wang Xiaoshuai, een vakkundig uitgesponnen familiedrama over in het reine komen met het verleden.

Lincoln

3

Na een aantal lichtere prenten bespeelt de Amerikaanse filmer bij uitstek Steven Spielberg met zijn presidentenbiografie opnieuw de grote thema’s. LINCOLN werd in Amerika positief onthaald door pers en publiek, en is ook van de grote kanshebbers tijdens de Oscaruitreiking eind deze maand.

On the Road

4

De verfilming van Jack Kerouacs Beat-klassieker 'On the Road' leek lang een gedoemd project. Onder anderen Coppola en Van Sant beten er zich de tanden op stuk. Tot de Braziliaan Walter Salles (‘The Motorcycle Diaries’) in het streven van de Beat-generatie om intenser te leven en in hun nood om te experimenteren een universele insteek zag: “Het is de voorbode van de gedragsrevolutie die ons vrijer maakte”.

Bertrand Bonello over Zombi Child

3

De Franse cineast Bertrand Bonello kwam met zijn nieuwste film ZOMBI CHILD van de Quinzaine in Cannes naar het BRIFF in Brussel. Tijdens een masterclass lichtte de muzikant-cineast zijn werk toe. We spraken met hem over zombies, slaven en bezetenheid.

Foxtrot

4

De Israëlische filmmaker Samuel Maoz beroert mensen. Al zeker in zijn geboorteland, waar velen hem zien als een nestbevuiler. Acht jaar na zijn debuut Lebanon levert de ex-militair met FOXTROT opnieuw een omstreden maar (in Venetië) bekroonde film af. Een intieme tragedie in drie bedrijven over de absurditeit en de traumatische impact van oorlog.

Cold War

4

Na het Oscar- en arthousesucces van 'Ida' pakt de in Polen geboren regisseur Paweł Pawlikowski andermaal uit met een van tragiek doordrongen zwart-witdrama verankerd in zijn geboorteland. Cannes- en Film Fest Gentwinnaar COLD WAR is een gestileerde en muzikale romantische film die een amour fou-geschiedenis situeert in het verscheurde Europa van de 20ste eeuw.

Jusqu'à la garde

4

Met zijn langspeelfilmdebuut JUSQU’À LA GARDE, een ondraaglijk echte afdaling in de emotionele en gewelddadige hel die een vechtscheiding is, won de Franse filmmaker Xavier Legrand in 2017 de regieprijs op het festival van Venetië. Zijn slimme mix van docudrama en thriller, van Depardon en Kubrick, is een filmische mokerslag die blijft nazinderen.

Pagina's

onomatopee