Zoeken

The Spirit of '45

3

Wie schakelt er nu de politie in tegen arbeiders? Zo vraagt een verontwaardigde Britse mijnwerker in een betogende menigte. Waarop cineast Ken Loach stoutweg een beeld inlast van Margaret Thatcher die haar hand opsteekt. Meteen is de toon van de documentaire THE SPIRIT OF ‘45 gezet.

More Than Honey

3

‘Give bees a chance’, met die slogan werd onlangs campagne gevoerd om de onheilspellend slinkende bijenpopulatie te beschermen. Begin februari besliste de Europese Commissie alvast het gebruik van bepaalde insecticiden aan banden te leggen. Bijen zorgen immers niet alleen voor honing, ze vormen ook een belangrijke schakel in de bevruchting van heel wat gewassen (en dus ook in de voedselketen). De reden om in te grijpen is dus even ecologisch als economisch.

Sacro GRA

4

Voor de Italiaanse documentairemaker Gianfranco Rosi is de hele wereld een terrein om te exploreren. Geboren in Ethiopië (°1964, Asmara) bracht Rosi zijn jeugd in Italië door. Zijn roeping als filmer vond hij toen hij 21 was in de VS.

Le Voyage Extraordinaire

4

Cannes 2011 opende met de gerestaureerde kleurenversie van Georges Méliès’ Le Voyage dans la lune (1902). 109 jaar na zijn première was de 14 minuten lange stomme Jules Verne-adaptatie opnieuw meer dan het iconisch beeld van het maangezicht met een ruimtecapsule in het oog. Dankzij een in 2010 gestarte digitale restauratie (van de 13.375 beeldjes) en aangevuld met een soundtrack van de groep AIR. Een jaar later komt de film in de bioscoop samen met Serge Brombergs interessante, zij het niet echt wereldschokkende, documentaire LE VOYAGE EXTRAORDINAIRE.

Diana Vreeland: The Eye Has To Travel

2

THE EYE HAS TO TRAVEL opent met een verfrissende montage van modepagina's uit Vogue en Harper's Bazaar. Cineaste Liza Immordino Vreeland licht er foto's uit van de modereportages van Diane Vreeland (1903-1989), de grootmoeder van haar echtgenoot. Zelf heeft ze de modelegende niet gekend, maar ze had – gezien de familieband- ongelimiteerd toegang tot het enorme Vreelandarchief.

The Missing Picture

4

Met een flard uit een niet geschreven dagboek “De herinnering bonst op mijn slapen” laat Rithy Panh zijn autobiografische document THE MISSING PICTURE/L’IMAGE MANQUANTE (Het ontbrekende beeld) beginnen. Een gevoel dat hem niet loslaat; hij is net vijftig geworden.

The Imposter

3

Een Frans-Algerijnse twintiger met donker haar en bruine ogen die in de huid kruipt van een verdwenen Texaanse tiener met blond jommekeskapsel en blauwe ogen? Het lijkt onwaarschijnlijk maar is reëel. Of toch zo ongeveer.

Couleur de peau: Miel

4

In de nasleep van de Koreaanse oorlog (1950-‘53) ontdekte het Westen het probleem van de weeskinderen. Een direct gevolg van de oorlog, al ging het ook om kinderen van ongehuwde moeders, uitgestoten door de intolerante Koreaanse maatschappij.

Cartoonists, Foot Soldiers of Democracy

3

Persvrijheid is de lakmoesproef van de democratie. In een wereld waar grote politieke, commerciële en religieuze belangen op het spel staan, komt die alsmaar meer in het gedrang.

Amazonia

2

Een documentaire over dieren is een moeilijke oefening. De neiging is vaak groot om de beestjes allerlei menselijke gevoelens toe te schrijven en wanneer ook nog eens de Disney-strooppot wordt bovengehaald, is het resultaat vaak niet om aan te zien. AMAZONIA ontloopt die valkuil enigszins door zich te concentreren op dierlijk gedrag en de verhalende elementen tot een minimum te beperken.

Pagina's

onomatopee