Zoeken

Dark Waters

3

David vs. Goliath vs. teflon. Stijlvol en met scherpte neemt Todd Haynes in zijn ecothriller DARK WATERS chemiegigant DuPont in het vizier. Hij krijgt daarbij de steun van geëngageerd acteur en coproducent Mark Ruffalo. Resultaat is een film die niet licht te vergeten is: teflon zal nooit meer hetzelfde zijn.

Wonderstruck

4

Voor Todd Haynes is de fantasie van kinderen rijk genoeg om parallelle verhalen en diverse vertelstijlen te vatten. Dat doet hij in zijn nieuwe film WONDERSTRUCK.

Carol

4

De gedoodverfde kandidaat voor de Gouden Palm in Cannes, CAROL, het magnifieke vrouwenportret van Todd Haynes, moest naar huis met de Prijs van beste actrice, niet voor Cate 'Carol' Blanchett, wel voor haar jongere tegenspeelster Rooney 'Therese' Mara. “Of hij ontgoocheld was?” wou een filmjournalist weten. “Echt niet,” haastte Haynes zich te zeggen,“het is een hele eer om hier een prijs in ontvangst te mogen nemen.” Maar misschien wenkt de Oscar wel?

Les fantômes d'Ismaël

2

Cannes openen is geen sinecure. Ideaal is de combinatie sterallure en filmpracht. Soms loopt dat behoorlijk mis. Zo krijgt de dit jaar alomtegenwoordige Nicole Kidman een Cannesherkansing na de uitgejouwde opener 'Grace of Monaco' in 2014. Met LES FANTÔMES D’ISMAËL is nu geen Amerikaanse publiekstrekker gekozen, maar een film van een Franse favoriet – Arnaud Desplechin – waarvoor Mathieu Amalric, Charlotte Gainsbourg en Marion Cotillard op de rode loper zullen verschijnen. Het zonlicht en de cameraflitsen daar zijn scherper dan de zachte lichtinvallen waarin hun zoekende personages door elkaars leven dolen in Desplechins psychoanalytische spiegelpaleis.

A Quiet Place

4

Regie-exploten van acteurs sterven vaak een stille dood. Even leek het ook die kant op te gaan voor John Krasinski, tot hij samen met Emily Blunt uitpakt met horrordrama A QUIET PLACE.

Les Misérables

4

Oerbrits is filmregisseur Tom Hooper (Londen, °1972), die onder meer in 2005 de tv-miniserie ‘Elizabeth I’ met Helen Mirren maakte. In 2011 won hij de Oscar voor beste regie met ‘The King’s Speech’, een biopic over de spraakproblemen van de Engelse koning George VI, de vader van de huidige koningin Elizabeth II. Is deze Engelse cineast erin geslaagd het door en door Franse Les Misérables meer dan behoorlijk te verfilmen? Als musical?

onomatopee