Zoeken

Archief: interview Stuart Gordon (1947-2020)

5

Gisteren, op 24 maart, overleed de Amerikaanse filmmaker Stuart Gordon (1947-2020). In de late jaren 60, te midden van Vietnamprotesten, startte hij met experimenteel theater. Hij zou de planken nooit achter zich laten, maar maakte wel vooral naam als regisseur van cultfilms als ‘Re-Animator’ (1985), ‘Edmond’ (2005) en ‘Stuck’ (2007). Die laatste bracht hij mee op een van z’n bezoeken aan het BIFFF in Brussel. We hernemen een interview van toen, als ode aan een onderschat cineast.

Opkomst van de kwaliteitsserie, aflevering 3: Vertelvormen

0

De kwantitatieve en kwalitatieve opmars van de serie brengt ons als kijkers in contact met diverse vormen van vertellen, verwant aan film en literatuur, maar met een eigen invulling.

Filmbedrijf buiten adem

0

“Ik ben niet bang voor werkloosheid en voor de crisis. Er is nog erger op komst. Maar als we ons blijven concentreren op kleine dingen, zien we het grote gevaar niet aankomen”, zei Adèle Haenel in ‘Les combattants’ (2014), het sterke debuut van Thomas Cailley. In die film vermoed je dat het onbestemde gevaar bosbranden zijn, in volle coronacrisis lijkt het wel een profetische uitspraak over een virus dat niemand zag komen.

Montgomery Clift (I): De wonderjaren (1946-'56)

0

Dit jaar is het precies vijftig jaar geleden dat de Amerikaanse acteur Montgomery Clift (1920-1966) overleed. Clift geldt als de voorloper van een hele generatie method-acteurs zoals Marlon Brando en James Dean, die later het witte doek zouden veroveren. In tegenstelling tot Brando en Dean koos Montgomery Clift voor een meer intellectuele benadering van method acting. Geleidelijk aan verloor hij zijn status als innovator, waardoor hij vandaag enkel bekend is bij filmhistorici en cinefielen. Een poging tot rehabilitatie dringt zich op. Dit eerste deel beschrijft de jonge jaren van de acteur.

Adieu Marie Laforêt (1939-2019)

5

“Marie douceur, Marie colère”, zo omschreef Marie Laforêt haar persoonlijkheid in een eigen versie van ‘Paint it Black’ van The Rolling Stones. Op haar mooie gelaat kon je bezieling en fragiliteit lezen, maar ook onvoorspelbaarheid en onstuimige rebellie.

My Scientology Movie: ons interview met Louis Theroux

0

“My Scientology Movie verenigt alles wat ik de voorbije 20 jaar heb gedaan”

Adieu Franco Zeffirelli (1923-2019)

5

De 97ste editie van het Arena Operafestival van Verona opent vrijdagavond 21 juni met ‘La traviata’ van Giuseppe Verdi, geënsceneerd door Franco Zeffirelli. Het was een lang gekoesterde droom van de regisseur om in de antieke Arena gestalte te geven aan zijn lievelingsopera, die hij al in elf versies in operahuizen over de hele wereld had opgevoerd. Het gebeurt zelden dat een première tegelijk een postume eer wordt aan een artiest.

Geen Big Ben: Britse film na Brexit

0

Toen acteur Ralph Fiennes ruim een jaar geleden in Sevilla de oeuvreprijs van de European Film Academy in ontvangst nam, betreurde hij in zijn toespraak het “pijnlijke en deprimerende” niveau van het Brexit-discours. “I am a strong remainer”, positioneerde hij zich. “Ik geloof dat het belangrijk is om de barrières weg te nemen om tot een dynamische handel en een culturele dialoog te komen.”

Filmbedrijf buiten adem (2): richting exit?

0

“Vergis je niet, ze zijn verbonden, deze ziekte-epidemieën, en ze komen de een na de ander. We moeten nu al nadenken over de volgende pandemie”, schreef wetenschapper David Spillover in zijn toonaangevende boek ‘Animal Infections and the Next Human Pandemic’ uit 2013. Luistert de filmsector naar een soortgelijke oproep om efficiënter te anticiperen op een volgende coronacrisis?

Verfijn op type: