Zoeken

The Insult

4

Met THE INSULT (2017) keert de Libanese regisseur Ziad Doueiri terug naar de burgeroorlog die al in zijn debuut ‘West-Beirout’ (1998) centraal stond. Net als ‘The Attack’ (2012) werd het een omstreden film, maar wel een die aangeeft dat kennis en aanvaarding van het verleden cruciaal zijn voor verzoening. Een staaltje provocerende, helende cinema.

The Bourne Legacy

4

De cgi-arme bourne franchise slaat voor aflevering vier noodgedwongen nieuwe wegen in. Zowel filmregisseur Paul Greengrass als acteur Matt Damon haakten af waardoor vers bloed en een andere dynamiek zich opdrongen.

Roman J. Israel, Esq.

3

Denzel Washington is een even charismatisch als getalenteerd acteur maar zelfs zijn beste films, ‘The Hurricane’ en ‘The Manchurian Candidate’, kunnen moeilijk als meesterwerken omschreven worden. Het geforceerde 'Fences' was geen uitzondering op de regel dat zijn vertolkingen en films fascineren maar onevenwichtig zijn. Idem voor ROMAN J. ISRAEL, ESQ..

Nocturnal Animals

4

Op een slecht moment in het leven van Susan Morrow (haar galerie doet het financieel niet goed en haar man heeft affaires met andere vrouwen) stuurt haar ex-man Edward, die ze 19 jaar niet meer gezien of gehoord heeft, haar een manuscript. Ze raakt vrijwel meteen in de ban van zijn verhaal over Tony, die met zijn vrouw en dochter ’s nachts door een psychopaat en zijn kornuiten van de weg gereden wordt, met gruwelijke gevolgen.

Fear The Walking Dead - Seizoen 1

1

Net zoals Breaking Bad (zie FM 661 voor de Better Call Saul-bespreking) krijgt ook The Walking Dead uit de AMC-stal een spin-off.

Amy

4

Een stem als een klok. En wat een présence. Amy Winehouse (°1983), die op 23 juli 2011 in Londen dood werd aangetroffen, was een jazzartieste in de meest authentieke betekenis van het woord: een klaterende, rauwe stem met een heel eigen klankkleur. Haar persoonlijke songs, overlopend van poëzie, schreef ze vanuit het hart en zong ze vanuit de buik.

Adieu Albert Finney (1936-2019)

0

Met zijn stevige postuur en schalkse blik typeerde Albert Finney in de jaren 60 de ruwe, non-conformistische Britse arbeider die in een opwelling van verzet de ouderwetse truttigheid van de Britse samenleving afzwoor. Het ‘kitchen sink’-realisme uit zijn debuutfilms heeft hij nooit afgezworen. Ook in zijn succesrol in Steven Soderberghs 'Erin Brockovich' (2000) legde hij op sociaal vlak de lat gelijk.

Pagina's

onomatopee